Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Medieköpen ökar igen

Publicerad: 13 Mars 2012, 07:08
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:29

Reklamköpen via mediebyråerna ökade med 8 procent i feburari, till 990 miljoner kronor. Tv och internet var motorn i tillväxten.


Februari hade en extra dag i och med skottåret, vilket har påverkat siffrorna, enligt Sveriges Mediebyråer.

Samtidigt har tv och internet återhämtat sig från den, relativt sett, svaga januari – och visar nu rejäl tillväxt. Kategorierna ökade 19 repsektive 22 procent, vilket gör att de passerat fjolårets volymet.

Dagspressen i allmänhet samt kvällspressen i synnerhet går dock trögare. Det gäller även radio, som backade 8 procent i februari.

–  Att de totala medieinvesteringarna ligger nästan 2 procent högre än motsvarande period 2011 är ett styrkebesked. Speciellt med tanke på att förra året var ett rekordår med de högsta medieinvesteringarna någonsin. Skulle dessutom finansoron i världen komma att dämpas kan 2012 bli ett riktigt bra år för branschen, säger Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer, i ett pressmeddelande.

I januari backade medieköpen med 7 procent, enligt Mediebyråbarometern.

Se utvecklingen för alla medieslagen i spalten till höger.

Om Mediebyråbarometern

Metod: Sveriges Mediebyråer sammanställer varje månad, med start i augusti 2006, hur mycket pengar som investerats i media via medlemsföretagen. Statistiken tas fram av Kalin Setterberg, via de ekonomisystem som mediebyråerna använder, och håller mycket hög kvalitet. Medlemmarna i Sveriges Mediebyråer hanterar de flesta av Sveriges största annonsörer. Från och med oktober 2006 har fler mediebyråer tillkommit i rapporteringen.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.