Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Medieköpen fortsätter nedåt

Publicerad: 12 Maj 2015, 06:25
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:01

Medieköpen som förmedlas via mediebyråer minskade något i april.


Ämnen i artikeln:

Mediebyråbarometern

Enligt Mediebyråbarometern för april minskade medieinvesteringarna som förmedlas via mediebyråer med 1,4 procent under månaden, jämfört med samma månad förra året.

Det innebär att mediebyråernas medieköp har minskat varje månad hittills i år.

Mediebyråernas vd Staffan Slörner ser dock ingen anledning till oro.

- Medieinvesteringarna minskade något i april, men ackumulerat för 2015 är medieinvesteringarna i princip oförändrade. Annonsmarknaden anses fortfarande stark och så länge börsen är stark, räntorna låga och BNP ökar finns ingen anledning att tro att annonsmarknaden skulle försvagas, säger han i ett pressmeddelande.

Totalt förmedlades drygt 1,2 miljarder kronor av mediebyråerna under april.

Bio är den kategori som ökade mest i april, investeringarna ökade med 87,9 procent, enligt Mediebyråbarometern. Hittills i år har investeringarna i bio ökat med 17 procent jämfört med 2014.

Internet ökade med 28,6 procent i april och investeringarna i internet är nu 21 procent högre än investeringarna i print, som sammanlagt minskade med 13,7 procent i april.

Hittills i år har medieinvesteringarna i print, förmedlade via mediebyråerna, minskat med 151 miljoner kronor. Även sök och radio backade i april jämfört med samma månad förra året.

Utomhuskategorin ökade för fjärde kvartalet i rad, denna gång med 16,4 procent.

För tv fortsätter nedgången och investeringarna backade för åttonde månaden i rad i april. Nedgången var 12 procent jämfört med april 2014.

- Tv:s siffror i april indikerar både lägre efterfrågan och lägre genomsnittspriser. Men eftersom försäljningsdirektörerna på TV-kanalerna talar om hög efterfrågan och framgångsrika förhandlingar kanske det finns en annan förklaring till nedgången. Men jag kan inte se den just nu, säger Jochum Forsell, vice vd IUM, i pressmeddelanden.

Mediebyråbarometern april 2014:

 

 

Mediebyråbarometern

Sveriges Mediebyråer sammanställer varje månad, med start i augusti 2006, hur mycket pengar som investerats i media via medlemsföretagen. Statistiken tas fram av Kalin Setterberg, via de ekonomisystem som mediebyråerna använder, och håller mycket hög kvalitet. Medlemmarna i Sveriges Mediebyråer hanterar de flesta av Sveriges största annonsörer. Från och med oktober 2006 har fler mediebyråer tillkommit i rapporteringen.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Mediebyråbarometern

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.