Mediekompaniet lanserar kontextuella annonser

2011-12-13 07:21  

Annonspaketet Mediekompaniet släpper ett nytt verktyg som placerar banners efter utvalda ord.

Erbjudandet omfattar 50 lokala mediesajter och annonserna är i formatet 200x300 pixlar. CPM – kostnaden per tusen visningar – blir 200 kronor för en kampanj på 6-12 månader.

– Sprids en hårt vinklad bild av din verksamhet i media vill du ha möjlighet att med minimal fördröjning kunna ge din egen bild av det inträffade, säger Martin Irborg, försäljningsdirektör på Mediekompaniet, i ett pressmeddelande.

Enligt Mediekompaniet ökar obs-värdet för kampanjen när annonserna syns i rätt kontext.

– Det är även ett kraftfullt verktyg för att fånga upp kunder. Om du exempelvis säljer resor till Paris då är inte bara resesidor intressanta, det kan även vara att synas vid artiklar om Paris modevecka eller fransk mat.

Så fungerar tjänsten

* Kunden väljer ord och fraser att utgå från, baserat på nyheter, säsongsbetonade intressen och aktiviteter. Man tar också fram ”stoppord” där man inte vill figurera

* En simulator gör en uppskattning för hur många gånger annonsen kommer att visas

* Systemet matchar ihop annonsör med artikel utifrån rubrik, ingress och brödtext

* Annonserna erbjuds i formatet 200x300 pixlar. Kostnaden ligger på 200 kr per CPM (kostnad per tusen visningar) för en sex till tolv månaders kampanj

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt