Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag05.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Medieinvesteringarna i digitala kanaler ökade 20 procent 2015

Publicerad: 12 Januari 2016, 08:21
Uppdaterad: 12 Januari 2016, 08:31

Kvällspress står för den största minskningen i medieinvesteringar under 2015, enligt Mediebyråbarometern.


Under 2015 ökade medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar, med 0,1 procent. Digitala kanaler är de mediekategorier som står för den största ökningen: 20 procent eller 648 miljoner kronor under året.

Sett till enskilda medier är vinnarna internet, bio, utomhus, trafikreklam och sök, enligt Mediebyråbarometern.

– Medieinvesteringarnas totala volym är i stort sett oförändrad under 2015, men som förutspått har stora summor förflyttats från traditionella mediekanaler till digitala kanaler. Trenden har förstärkts och under året drivits av online-video, programmatiska köp och annonsering i sociala medier. Ökningen i digitala kanaler är nu större än någonsin, säger Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer, i ett pressmeddelande.

Den största minskningen syns inom printkategorin. Kvällspress backade med 35 procent under 2015, vilket kan jämföras med en minskning med 18 procent året innan. Totalt sett har medieinvesteringarna i printkategorierna minskat med 411 miljoner kronor eller 15 procent under 2015.

Tv, som fortsatt är den största mediekategorin, har tappat 287 miljoner kronor i medieinvesteringar under samma tid, vilket motsvarar 6,1 procent. Det är den största nedgången sedan finanskrisen 2009, enligt Mediebyråbarometern.

Under årets sista månad minskade medieinvesteringarna totalt sett med 17,4 procent men minskningen kan till stor del förklaras med ”icke periodiserad data” då december 2015 hade en faktureringsdag mindre jämfört med 2014.

Mediekategorin Tv backar med 40 procent under december. I print, som backade 8,4 procent, finns dock inte den effekten. Under december månad har fallet för print dämpats och samtliga printkategorier går bättre jämfört med tidigare månader under året.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.