Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt

Medieinvesteringarna fortsätter öka

Publicerad: 9 September 2014, 06:34
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:29

Medieinvesteringarna, via mediebyråerna, fortsatte att öka under augusti. Mest ökar kategorierna digitala medier och tv.


Ämnen i artikeln:

Sveriges Mediebyråer

Under årets första åtta månader har medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar, ökat med nästan 3 procent, jämfört med samma period i fjol.

Senaste månaden, i augusti, växte medieinvesteringarna. Uppgången, som är på 4 procent, kommer främst från kategorierna digitala medier och tv. Även bio, radio och utomhus visar stark tillväxt. Printkategorin fortsätter däremot nedåt.

– Vi ser tydliga effekter av det stundande valet i augusti. Det är därför förvånande att printmedierna minskar så kraftigt, ner nästan 15 procent tillsammans i augusti. Printmedier brukar annars gynnas kraftigt i valtider. Den strukturella förändringen från tryckta till digitala medier är i augusti mycket påfallande, säger Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer, i ett pressmeddelande.

Den enda printkategorin som inte visar ett kraftigt tapp är fackpress. Mest backar kvällspressen, med nästan 20 procent i augusti och nästan 16 procent hittills i år.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Sveriges Mediebyråer

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.