Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Mediehusen tar strid om avgifterna i appar

Publicerad: 10 November 2020, 07:36

Såväl Schibsted som Bonnier tycker att Apple behöver ta ett större ansvar för att det ska råda rimliga förutsättningar och spelregler.

Schibsted har som första mediekoncern i Norden gått med i en internationell koalition med företag som vill sätta press på främst Apple, men även Google. De kräver bland annat att Apple ska sänka sin avgift på 30 procent för inutiköp i appar. Men Apple tillbakavisar kritiken.


Ämnen i artikeln:

AppleGoogle

När en användare av till exempel Aftonbladet-appen köper en inuti-app som Aftonbladet Plus så tar Apple ut en avgift motsvarande 30 procent av det köpet. Schibsted har länge varit öppet

Få hela storyn –

Starta din prenumeration.

Första 30 dagarna utan kostnad

Obegränsad tillgång till allt digitalt innehåll med dagliga nyheter, reportage och granskningar
Analyser från ledande experter varje vecka
Digitala “temanummer” åtta gånger per år
Guider med konkreta tips och råd hur du lyckas i det nya medielandskapet

Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna

För 5 995 kr/år (ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala innehåll, analyser, guider och temanummer. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har under den perioden möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.

Starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in

Ämnen i artikeln:

AppleGoogle

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.