Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag28.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Mediehusen sluter sig – så påverkas tredjepartsaktörerna

Publicerad: 30 November 2018, 12:02
Uppdaterad: 30 November 2018, 12:02

I den senaste utgåvan av Dagens Medias magasin konstateras att GDPR har lett till ett kallt krig om data. Men vad betyder det för tredjepartsaktörerna, som blir allt mer utestängda från mediehusens tekniska system?


Ämnen i artikeln:

GDPR

I nummer 18 av Dagens Medias magasin gör vi en djupdykning i den utveckling som ägt rum efter att den nya dataskyddslagen GDPR trädde i kraft i slutet av maj, som inneburit att mediehusen i integritetens namn tagit en ökad kontroll över sin data.

Det har dock i flera fall – bland annat vad gäller Sveriges största mediehus Schibsted och Bonnier – resulterat i att publicisterna uteslutit tredjepartsaktörer från sina system.

För mediebyråer och annonsörer betyder det att transparensen minskar, då de istället tvingas förlita sig på mediehusens egna siffror.

Ad-techbolagen Meetrics och Audience Project är två av de tredjepartsaktörer som mediebyråer använder sig av för att verifiera de medieköp de gör för sina kunders räkning.

I veckans utskick av Dagens Media Insikt svarar Marcus Ericson, Sverigechef på Meetrics, och Jonas Jonsborg, Sverigechef på Audience Project, på hur de har tacklat den stora förändringen. 

Här tecknar du dig för en gratis provprenumeration.  

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

GDPR

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.