Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag26.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

"Mediebyråerna verkar i en gråzon"

Publicerad: 24 Maj 2011, 12:56
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:09

Mediebyråer verkar i en gråzon när de säljer sökordsmarknadsföring och SEO. Det skriver Sveriges Annonsörers Anders Ericson och Tommy Ståhl och Mattias Kellquist på Jajja.


Färsk statistik från IRM, som mäter intäkter för försäljning av annonsutrymme, visar att sökordsmarknadsföring växte snabbt förra året. Allt talar för att branschen kommer fortsätta att växa starkt under 2011. Att trenden är stark är inte konstigt. I dag använder 80 procent en sökmotor för att hitta produkter och tjänster inför ett köp. Köpare söker säljare – tvärtemot vad traditionell annonsering erbjuder.

Den starka tillväxten för sökordsmarknadsföring, inte minst sökmotoroptimering (SEO), har inneburit ett kraftfullt komplement till de traditionella medieköpen. Att IRM betraktar sökordsmarknadsföring som köp av annonsutrymme i medier är naturligt då det handlar om en del av exponeringen i medier, liksom allt övrigt annons utrymme IRM mäter.

Genom sin involvering i sökordsmarknadsföring hamnar mediebyråerna i en gråzon, både gentemot kunder och genom de riktlinjer man själva satt upp för sin bransch. Kunden riskerar att bli kraftigt missgynnad då mediebyrån tenderar att köpa SEO-tjänster från sig själv för kundens räkning.

Mediebyråer hamnar också i en gråzon utifrån sina egna branschregler. Enligt Sveriges Mediebyråers stadgar ska en mediebyrå ”… objektivt ge råd kring, planera och hantera transaktioner av media och kommunikationsaktiviteter,inom alla huvudmediekanaler (bland annat tv, radio, dagspress, kvällspress, magasin, on-line, utomhus, bio) åt annonsör, utan egen position, ägande eller säljuppdrag i aktuell kommunikationskanal”.

Mediebyrån får alltså äga produktionsdelen av sin verksamhet, som reklambyrå, webbyrå och sponsrad länkbyrå, men inte någon del av kanalen, det vill säga mediet där man köper annonsutrymmet. SEO är en del av ett betalt utrymme i medier, vilket innebär att mediebyrån via sin SEO-verksamhet både har säljuppdraget och äger mediet. När det handlar om SEO agerar mediebyråerna med ett egenintresse gentemot sina kunder som man aldrig skulle ha när man köper andra typer av medieutrymmen.

Mediebyråernas egna stadgar uttrycker tydligt att byråerna ska skilja på var värdet för annonsören skapas och de intressen man som byrå förvaltar. I fallet med SEO är detta inte möjligt då värdet av tjänsten produceras samtidigt som man köper utrymmet i sökmedier – oftast via Google. Värdet av produktionen kan helt enkelt inte separeras från köpet av medieutrymmet.

Vi vill därför hävda att mediebyråerna medvetet verkar i en gråzon när det gäller deras involvering i sökordsmarknadsföring och specifikt SEO. Mediebyråer ska inte få äga intressen i verksamheter som rör SEO. Det skapar ingen trovärdighet för branschen, men framför allt missgynnar det kraftigt företag som köper SEO av mediebyråerna. De kunderna får inte tillgång till hela utbudet på marknaden. Som de rådgivare mediebyråerna säger sig vara bör de väl alltid ha sina kunders bästa för ögonen?

Tommy Ståhl, vd, Jajja

Mattias Kellquist, grundare, Jajja

Anders Ericson, vd, Sveriges Annonsörer

Läs mediebyråernas replik här.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.