Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt

Mediebyråerna: "Släpp printtänket – hitta er digitala själ"

Publicerad: 17 Maj 2013, 10:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:45

Medan kvällspressens digitala annonsinäkter ökar står morgonpressen och stampar. För att komma ikapp måste de sluta jaga annonsvisningar och hitta sin digitala själ, anser medierådgivarna.


Ämnen i artikeln:

ScreamAdon

I går berättade Dagens Media om resultatet från Tidningsutgivarnas och IRM:s gemensamma Internetbarometer.

Medan kvällspressen lyckats bra med att öka sina annonsintäkter från digitala kanaler är resultatet nedslående för morgonpressen, vars nätintäkter står still.

Enligt Sarah Johansson, digitalrådgivare på Scream beror det till stor del på att kvällstidningarna har betydligt längre erfarenhet av nätet.

– Kvällstidningarna har ett annat tänk kring nätet. Man tänker mer print på dagstidningsnätet.

Ett första steg för morgonpressen är, enligt henne, att släppa printtänket.

– Det skulle kunna locka fler besökare, vilket i förlängningen lockar fler annonsörer. Men jag är tveksam till om de kan ta igen tappet, i alla fall inte i en handvändning. Det skulle i så fall kräva mycket kreativitet.

Alexandra Callius, digitalrådgivare på Maxus Communications, anser också att kvällspressen, och Aftonbladet i synnerhet, har en tradition av att snappa upp nya lösningar – så även i det här fallet.

Att det nu går trögare för morgonpressen tror hon har att göra med upprättandet av betalväggar.

– Det har en direkt påverkan på antalet sidvisningar och skapar osäkerhet på köparsidan. Det finns en osäkerhet kring vilka tidningar som planerar att införa dem och i vilken utsträckning de ska tillämpas.

Att den tidning som lyckats allra bäst med att sälja reklam på nätet också har en betalvägg kan ses som ett gott tecken för framtiden.

– Aftonbladet har visserligen en betalvägg, men de har haft den i evigheter, så det är inget nytt. Införande av betalväggar påverkar på kort sikt, men på längre sikt har det nog inte så stor betydelse.

Adela Vergara, Digitalchef & rådgivare på Adon anser att många av morgontidningarnas sajter ligger efter i utvecklingen då de fokuserat primärt på displayformaten.

Medan kvällspressens aggressiva satsningar och arbete med att ta fram en portfölj av produkter inom webb-tv och mobilt gett dem ett rejält försprång, har dagspressen fortsatt att tänka print.

– De måste sluta tänka printannonser på webben och jobba mer med nya typer av annonsörsfinansierade lösningar med användarnas beteende i fokus, oavsett plattform. Sluta jaga annonsvisningar och hitta sin digitala själ.

LÄS OCKSÅ:

Helen Preutz


Ämnen i artikeln:

ScreamAdon

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.