Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag22.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Mediebyråerna: "Förvirrat, Ericson!"

Publicerad: 25 Maj 2011, 05:57
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:09

En debattartikel från SEO-bolaget Jajja väcker upprörda känslor på mediebyråerna. Framför allt eftersom den är signerad av Sveriges Annonsörers vd. "Anders Ericson har uppenbarligen ingen större förståelse för digitala kanaler", säger Kenneth Danielsson, vd på Wisely.


Mediebyråerna verkar i en gråzon när de säljer sökordsmarknadsföring och SEO, skrev Tommy Ståhl och Mattias Kellquist på SEO-företaget Jajja i en debattartikel i förra numret av Dagens Media, som även var signerad av Sveriges Annonsörers vd Anders Ericson.

Detta eftersom mediebyråerna köper SEO-tjänster från sig själva, samtidigt som flera byråer har ägande i SEO-aktörer, menar debattörerna.

Texten har väckt mycket starka reaktioner i mediebyråbranschen.

– I grund och botten är det här en mycket förvirrad artikel som vi faktiskt har svårt att ta på allvar. De verkar ha blandat ihop SEM och SEO, sager Håkan Gustafsson, mediechef på Aegis, och fortsätter:

– SEO är en ren konsulttjänst som bygger på att vi anpassar kundens sajter så att de kommer bra ut i olika sökmotorer. Vi äger inte kundens sajter, och har inget säljuppdrag. Vi förstår heller inte kritiken om SEM. Vi äger inte Google, eller någon annan sökmotor.

Kenneth Danielsson, vd på Wisely, håller med:

– Om byråerna tidigare köpt via till exempel Relevant traffic och nu istället tar hem affären närmare kund och arbetsgrupp gynnar det alla.

Mediebyråerna har, till skillnad från SEO-aktörer som Jajja, en helhetsbild av ett företags investeringar, säger han.

– Jajja märker att medie-byråerna kan ge bättre rekommendationer eftersom Jajja endast har insyn i en kanal. Det är också intressant att det är just Jajja som skriver detta eftersom de fått mycket kritik för sina tvivelaktiga metoder.

Att Anders Ericson signerat artikeln tycker Kenneth Danielsson är ”oerhört märkligt”.

– Jag kan förstå att Jajja vill få lite pr, men det är en gåta för mig varför Anders Ericson är med. Det gör mig lite irriterad, hans kompetens är uppenbarligen inte så stor inom digitala medier. Men han har tidigare drivit en häxjakt på mediebyråer och för honom är väl detta bara ytterligare ett område där mediebyråerna lurar sina kunder.

Håkan Gustafsson:

– Vi tycker att det är anmärkningsvärt att Anders Ericson sätter sitt namn under en så här dåligt underbyggd partsinlaga.

När Dagens Media ber Anders Ericson kommentera kritiken väljer han att backa.

– Vi skulle nog inte ha skrivit under artikeln. Det finns en del saker i texten jag kan hålla med om men frågan är om Jajja ska stå för kritiken, de är ju konkurrenter till medie-byråerna.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.