Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Mediebyrå varnar för annonsering på Twitter

Publicerad: 2 november 2022, 06:42

Foto: Mary Altaffer/AP/TT

Efter Elon Musks köp av Twitter – Mediabrands rekommenderar annonsörer att pausa sin annonsering innan brand safety kan säkerställas.

Ämnen i artikeln:

TwitterToppnyheter förmiddag

Hanna Frick

hanna.frick@dagensmedia.se


IPG:s Mediabrands rekommenderar sina kunder att pausa all sin annonsering på Twitter, skriver Ad age. Rekommendationen kommer efter att Elon Musk tog över bolaget. 

Sedan Elon Musk tog över Twitter har trakasserier mot svarta, judar och hbtq-personer ökat, vilket bland annat DN rapporterat om. 

I meddelandet skriver Mediabrands att de rekommenderar en tillfällig paus av annonseringen tills brand safety kan säkerställas. Oron kretsar kring att Elon Musks ägarskap har dragit till sig troll och konton som sprider hat. 

”För att vara tydlig, detta är inte en rekommendation för en permanent paus, men vi anser att det är det mest pragmatiska tillvägagångssättet för annonsörer medan Musks planer på Twitter utvecklas under de kommande dagarna och medan våra team och internetsäkerhetsexperter kan samla in mer information”, skriver Mediabrands. 

 

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev