Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

lördag08.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Mediebyrå snyltar på Metros namn

Publicerad: 7 november 2011, 10:27
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:52

Mediebyrån IBG Sweden använder Metros logga på sin sajt och i sina utskick utan Metros tillåtelse. IBG Sweden kallar Metro för "mediapartner", men Metro har aldrig samarbetat med dem.


Ämnen i artikeln:

Metro

IBG Sweden har bland annat använt Metros – och andra mediers – logga i orderbekräftelser. På sajten ligger också flera större medier under fliken "mediapartners".

– Jag har ingen aning om vilka de är. Vi har aldrig samarbetat med dem och jag har pratat med Pierre Bergström från SvD som inte heller har hört talas om dem. Jag undrar om det är något av företagen under fliken "mediapartners" som har samarbete med dem, säger han till dagensmedia.se.

Andreas Ohlson har varit i kontakt med IBG Swedens vd, Nicklas Thorstensson, som har bett om ursäkt. Men han har inte kunnat svara på hur Metros logga har kunnat hamna både på sajten och på orderbekräftelser, säger Andreas Ohlson:

– Det här är rent påhitt. Jag kan inte dra några andra slutsatser än att de är oseriösa och vill tjäna pengar på andras goda namn, säger han.

När dagenmedia.se når Nicklas Thorstensson kan han först inte svara på vad som har hänt och är osäker på om de har haft ett samarbete med Metro. Efter tio minuter ringer han upp och har besked.

– Nej, vi har inte haft något samarbete med Metro. Jag beklagar att loggan har legat uppe på sajten.

Hur hamnade loggan där till att börja med?

– Bra fråga, det är något mänskligt misstag. Vi ska åtgärda detta omgående.

Har ni haft samarbeten på alla andra företag under fliken Mediapartners?

– Vi har påbörjat en granskning för att säkerställa att vi inte har gjort ett liknande misstag med en annan tidning.

Andreas Ohlson utesluter inte att Metro kan komma att vidta vidare åtgärder om loggan inte försvinner från sajten.

– Om de inte omedelbart upphör med att använda vår logotyp i deras affärskommunikation så kommer vi vidta rättsliga åtgärder, säger han.

Elin Hanspers

elin.hanspers@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Metro

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.