Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Digitalt presenteras av:

Mediebilden efter "Oprah for president"

Tv-profilen populärast på sociala medier de senaste dagarna, enligt Meltwater.

Simon Nilsson

simon.nilsson@dagensmedia.se


Publicerad: 10 Januari 2018, 09:13
Uppdaterad: 10 Januari 2018, 10:42

Ämnen i artikeln:

metooMeltwater

Foto: Skärmbild från Oprah Winfreys tal under Golden Globe-galan 2018.

Skådespelaren och tv-mogulen Oprah Winfrey tog under årets Golden Globe-gala emot hederspriset Cecil B DeMille Award för sina insatser inom underhållningsindustrin. Men i efterhand har det inte varit hennes bejublade metoo-tal som fått de största rubrikerna.

Efter hennes tal på Golden Globe-galan har flera röster höjts för att tv-stjärnan ska ställa upp i det amerikanska presidentvalet 2020. Röster som fick vatten på sin kvarn efter att två vänner till Oprah Winfrey ska ha uppgett för tv-bolaget  CNN att tv-profilen "funderar aktivt" på att kandidera till presidentposten.

Ryktena om hennes framtida presidentkarriär har gett eko runt om i världen. Inte minst på sociala medier. Enligt statistik från omvärldsbevakningsföretaget Meltwater har Oprah Winfrey synts i 323 303 inlägg i olika sociala kanaler de senaste dagarna (mellan den 2 januari till 8 januari).

Meltwaters statistik visar även att hon är det mest förekommande namnet eller ordet på sociala medier under de senaste dygnen.

– Många diskuterar huruvida Oprah skulle bli en bra president och 43 procent av inläggen har en positiv karaktär, säger Sophie Hedestad, marknadschef på Meltwater, till Dagens Media, och konstaterar också att USA "givetvis är det land där det skrivit mest flitig".

Ämnen i artikeln:

metooMeltwater

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.