Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Mediebarometern: Svenskarna använder medier 7 timmar per dag

Publicerad: 19 maj 2022, 06:12

Foto: JANNE NAESS

Svenskarnas medieanvändning uppgår till närmare 7 timmar per dag. Rörlig bild når flest, bilradio är det vanligaste sättet att lyssna på radio och sociala medier är större än både radio och dagspress. Här är höjdpunkterna från Mediebarometern.


Ämnen i artikeln:

FacebookNetflixSVTSpotifyToppnyheter förmiddag

Idag, 19 maj, publiceras undersökningen Mediebarometern 2021, en undersökning av medieanvändningen i den svenska befolkningen 9 till 85 år en genomsnittlig dag.

Här är resultaten i korthet

Rörlig bild når flest
Rörlig bild är det mest utbredda medieslaget under 2021. En genomsnittlig dag tittar 93 procent av befolkningen på rörlig bild i någon form. Det inkluderar både linjär-tv och streaming, webb-tv och videoklipp samt dvd eller blu-ray-filmer. 

Sociala medier större än dagspress och radio
83 procent använder sociala medier en genomsnittlig dag. De sociala plattformarna har därmed en högre daglig räckvidd än både radio och dagspress, som när också användning online inkluderas har en räckvidd på 76 respektive 68 procent.

Medieanvändningen uppgår till närmare 7 timmar per dag
Förra årets rapport redovisade en kraftigt ökad medieanvändning bland den svenska befolkningen under pandemins första år, och Mediebarometern 2021 visar att de förhöjda nivåerna består också under 2021. Under 2021 uppgår den samlade dagliga användningstiden för medier till 411 minuter, eller närmare sju timmar. Det inkluderar också den samtidiga medieanvändningen. Längst tid, 140 minuter, upptar ljudmedier, som inkluderar radio, podcast och musik. Tätt därefter följer medier för rörlig bild, som tv och Youtube, med 139 minuter.

Bilradio vanligaste sättet att lyssna på radio
Under 2021 lyssnar 51 procent av befolkningen på radio i bilen en genomsnittlig dag. Bilradio är därmed det vanligaste sättet att lyssna på radio. Omkring en tredjedel, 35 procent, lyssnar på radio i en traditionell radioapparat. 24 procent lyssnar på podcast eller radio i efterhand och 20 procent på direktsänd webbradio.

Lika många tittar på linjär-tv som streaming
En vanlig dag 2021 tittar i genomsnitt 93 procent av befolkningen på rörlig bild i någon form. 89 procent tittar på tv, inklusive streaming. Den dagliga räckvidden för streaming är 58 procent medan räckvidden för tablålagd tv är 57 procent. Något färre – 42 procent – tittar på Youtube och 23 procent tittar på annat rörligt innehåll online.

2 av 3 läser dagstidning
68 procent av befolkningen läser en dagstidning en genomsnittlig dag 2021. 56 procent läser tidningen digitalt och 28 procent på papper. Flest – 55 procent – läser en morgontidning. Fler läser morgontidningen digitalt, 38 procent, än på papper, 26 procent. För kvällstidning uppgår den dagliga räckvidden till 40 procent. Här är de digitala läsarna i klar majoritet.

Facebook störst – men inte bland unga
Den dagliga räckvidden för Facebook är 64 procent under 2021 i befolkningen som helhet. Det gör Facebook till den mest spridda sociala plattformen. Facebook är den populäraste tjänsten bland 45–85-åringarna, medan de yngre är mer benägna att använda Snapchat och Instagram. Bland de yngsta, 9 till 14 år, är Tiktok populärt.

Streamad tv och musik nästan lika utbredda
Under 2021 har 71 procent tillgång till en abonnerad streamingtjänst, som Netflix. 67 procent har tillgång till en abonnerad streamingtjänst för musik eller podcast, som Spotify. Tillgången är högst i åldersgruppen 9–24 år och lägst i åldersgruppen 65–85 år. 58 procent av befolkningen har tillgång till ett kanalpaket för tv.

Halva befolkningen har prenumererad dagstidning
50 procent av befolkningen har under 2021 tillgång till en prenumererad dagstidning i sitt hushåll. 48 procent har tillgång till en prenumererad morgontidning. De flesta, 38 procent, har digital prenumeration och 28 procent har tillgång till prenumererad tidning på papper. 8 procent av befolkningen har tillgång till en prenumeration på en digital plustjänst från någon kvällstidning.

Resultaten i 2021 års undersökning bygger på svar från omkring 6 000 slumpmässigt utvalda personer i åldern 9 till 85 år.

Madeleine Nilsson

Redaktör och reporter

madeleine.nilsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev