söndag29 januari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Mediaanalys i blåsväder

Publicerad: 31 augusti 2010, 08:13
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:41

Mediaanalys i Kalmar, fram till nyligen ett dotterbolag till Getupdated, tvingar anställda att böta om de byter jobb.

Ämnen i artikeln:

Getupdated

MS

Martin Schori


– Det är utpressning helt enkelt, säger Bengt Persson, ombudsman på fackförbundet Unionen Småland, till tidningen Östra Småland.

Anställda som slutar på Mediaanalys – även de som fått sparken – måste betala 50 000 kronor till företaget om de går till en konkurrent inom ett år, enligt en klausul i anställningsavtalet.

Om den anställde vägrar att gå med på klausulen får han eller hon nedsatt lön med 4 000 kronor i månaden, enligt Östra Småland.

Kalle Blohm, marknadschef på Mediaanalys, slår ifrån sig.

– Vi lever på vår kunskap och den måste vi slå vakt om. Våra konkurrensklausuler gäller endast vissa nyckelpersoner som har en särställning inom företaget som är mycket värdefull, säger han till tidningen.

Men enligt Bengt Persson kan klausulen få förödande konsekvenser för den anställde.

– Går man då till arbetsförmedlingen och blir erbjuden ett jobb i samma bransch tvingas man tacka nej, och blir därmed avstängd från A-kassan. Det blir konsekvensen, säger Bengt Persson.

Mediaanalys var fram till nyligen ett dotterbolag till Getupdated. Den 11 augusti sålde koncernen sina 51 procent till investmentbolaget Short Cap för 32 miljoner kronor.

Tidigare dömdes Mediaanalys vd till villkorlig dom och dagsböter för sexuellt ofredande. I höstas, då anklagelserna fördes fram, fick han sparken av Getupdated. Han är en av tre grundare, men har inget ägande kvar i Mediaanalys.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev