”Med blockchain kan vi nå ända fram”

2018-10-05 14:34  
Revolution? Viva Medias vd Arash Gilan talar på Medie­dagen under rubriken ”Hur kan blockchain revolutionera marknadsföring?”.

Blockchain står på agendan under Mediedagen. "Det råder ingen tvekan om att blockchain kan revolutionera marknadsföringen", säger Arash Gilan, vd på Viva Media.

Den 24 oktober äger Mediedagen rum på At Six i Stockholm. Eventet, som arrangeras för tolfte året i rad, samlar branschen för att diskutera de hetaste och mest intressanta frågorna inom marknads­föring och medieköp.

En av de som ska tala under dagen är Viva Medias vd Arash Gilan, som ska tala under rubriken ”Hur kan blockchain revolutionera marknadsföring?”.

Teknologin kan tillämpas på flera olika områden, men i mediebranschen har blockchain kanske främst diskuterats som ett sätt att kringgå mellanhänderna vid annonsköp och reducera tech­jättarnas makt över datan.

– Marknadsföring och medie- köp är i dag ett miljardimperium som bara växer och som 2020 beräknas vara värt över 191 miljarder dollar globalt. Kanske är det inte konstigt att bolag som Google, Facebook och Amazon konstant samlar information om oss som de sedan säljer vidare i form av annonser. Men den stora frågan har alltid varit hur tillförlitlig datan är, säger Arash Gilan, och fortsätter:

– Man pratar om att hälften av all trafik online är skapad av botar, och när du lägger så enorma pengar så vill du med all säkerhet veta att en fysisk människa faktiskt har sett annonse­n. Här har vi kommit en bra bit, men med blockchain kan vi nå ända fram.

Vad hoppas du att besökarna tar med sig hem från din dragning?

– Min förhoppning är att man kommer därifrån med en riktig aha-upplevelse kring möjligheterna med blockchain.

Vad ser du själv fram emot under Mediedagen?

– Förutom alla intressanta ämnen och föreläsningar så är det alltid lika roligt att träffa branschkollegor för att diskutera gemensamma utmaningar och möjligheter.

Sammanlagt är det tolv programpunkter under Mediedagen bestående av ämnen som sträcker sig från AI, sponsrade tv-serier och hur man slår igenom med sitt varumärke i populärkulturen.

Under dagen kommer exempelvis en panel bestående av Linda Wetterborg på Telenor, Anna Laestadius på Tui och Karl-Oskar Tjernström på Samsung diskutera hur man som annonsör får värde av sina teknikinvesteringar. Modererar gör Medievärldens chefredaktör Axel Andén och Dagens Medias redaktör Madeleine Nilsson.

Du missar väl inte Mediedagen 24 oktober? Här kan anmäla dig.

Hanna Frick

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt