Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt presenteras av:

MEC: "Second life avspeglar verkligheten"

Publicerad: 1 November 2015, 07:50
Uppdaterad: 30 Mars 2018, 19:52

BACKSPEGELN. I början av 2007 spådde MEC att det var en tidsfråga innan det stora genombrottet skulle ske.


Ämnen i artikeln:

MECCarat

Den virtuella världen Second Life uppgavs ha tre miljoner användare. I Dagens Media hajpade flera mediebyråer trenden, Mediacom öppnade till och med ett nordiskt kontor i Second Life, där de skulle kunna "träffa kunder från hela världen".

– Annonsörerna är intresserade, konstaterade Jimmy Rodhelind, då internetchef på Mediacom.

MEC och Carat hakade på.

– Second Life avspeglar verkligheten alltmer. Det är bara en tidsfråga innan omvärldens mediebrus slår igenom också i den virtuella världen, sa Kristina Carlsson, då chef för MEC Interaction till Dagens Media.

Men, genombrottet uteblev. På Mediacoms Second Life-kontor hölls totalt "två eller tre" kundmöten.

– Vi drevs av en nyfikenhet att förstå konsumentbeteenden, men det märktes ganska snabbt att konsumenterna inte riktigt följde med, säger Jimmy Rodhelind, i dag digitalchef på Mediacom.

Kristina Juhlin, i dag digitalchef på Carat, skrattar när hon hör talas om Second Life.

– Jag tycker så här i backspegeln att det var häftigt att vi körde på. Sen visade det sig att inom just det här området hände det inte så mycket, men andra områden tog fart desto mer. Jag tycker att det var coolt att vi var snabbt ute med vår lilla yta.

Vad hände med den?

– Jag tror att det bara är ogräs på den ytan i dag, om den står kvar. Vi sålde den.

Den stora behållningen för dem som vågade sig in i online-världen var pr-effekten, menar Kristina Juhlin. Svenska kyrkan är ett exempel på en organisation som fick mycket medial uppmärksamhet när de gick in i Second Life.

– Second Life var intressant då. Det intressanta var kanske inte vad som hände där utan all pr omkring det. Medierna skrev om företag som hade shoppar där, så den viktiga räckvidden var pr-effekten det fick. Det var nog det många drog nytta av, sen blev det aldrig långsiktigt, precis som mycket annat.

Artikeln har tidigare varit publicerad i Dagens Media nummer 9, 2015.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

MECCarat

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev