Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

McDonalds köper banners för att tackla pr-krisen

Publicerad: 17 Maj 2010, 05:55
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:50

En blixtinsatt bannerkampanj ska rädda hamburgerjättens anseende efter Dokument inifråns avslöjande reportage.


Svenska McDonalds jobbar just nu intensivt för att minska skadeverkningarna efter helgens Dokument inifrån på SVT.

I programmet uppgavs, enligt TT, att McDonalds regelbundet tvingar ungdomar att arbeta gratis. Detta enligt 100 anställda som Dokument inifrån har talat med. Många anställda uppgav även att gammal mat märktes om.

Nyheten citeras av i stort sätt alla stora svenska nyhetssajter.

Nu lanserar McDonalds en blixtinsatt bannerkampanj i anslutning till artiklarna om det påstådda fusket.

På sajter som Aftonbladet.se, Dn.se och Svd.se flankeras de kritiska artiklarna av en annons som uppmanar läsaren att ställa sina frågor ”direkt till McDonalds”.

Bannern länkar vidare till en chatt med McDonaldschefer samt sajten Fragamcdonalds.se.

McDonalds tappade nyligen presschefen Claes Eliasson. Petra Whitehead och Frida Berg från pr-byrån Hill & Knowlton är tillfälligt inhyrda för att sköta presshanteringen.

– Jag är inte rätt person att svara, men ska se till att någon återkommer så fort som möjligt, säger Frida Berg, när Dagensmedia.se frågar om bannerkampanjen.

Dagensmedia.se har även sökt Raymond Mankowitz, kommunikationsdirektör för svenska McDonalds, som under måndagsmorgonen befinner i Radiohuset för att medverka i P1 Morgon.

McDonalds pr-byrå är Prime PR. Men som Dagensmedia.se tidigare har berättat letar företaget efter en ny pr-partner.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.