Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag27.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

McDonalds: "Ett lätt beslut"

Publicerad: 8 November 2012, 12:29
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:05

McDonalds förklarar varför de, efter Katrin Zytomierska vikthån, valde att avsluta sin annonsering på finest.se.


Ämnen i artikeln:

Katrin ZytomierskaFinest.seMcDonalds

Dagensmedia.se har tidigare skrivit om att McDonalds väljer att avsluta sin annonsering på bloggportalen finest.se efter Katrin Zytomierskas vikthån. Även andra annonsörer har följt efter och avslutat sin annonsering.

Håkan Ström, tillförordnad presschef på McDonalds, säger till dagensmedia.se att det inte tog lång tid för företaget att bestämma sig för att avsluta annonseringen.

– Vi har haft en liten annonsering på bloggportalen för en av våra kampanjer. Eftersom Katrin Zytomierskas blogg bor där så var det ett lätt beslut för oss att ta bort annonseringen, säger han.

Det var redan i går eftermiddag som McDonalds uppmärksammades på Katrin Zytomierskas blogg och att McDonalds kunder reagerade på företagets annonsering.

– Vi fick synpunkter på annonseringen i går eftermiddag. Alla är alltid välkomna till McDonalds och vi stöder aldrig kränkningar, så det var ett lätt beslut att avsluta annonseringen, säger Håkan Ström.

Samtidigt säger han att McDonalds huvudmedier inte är bloggar, utan andra kanaler och att dessa nog fungerar bättre.

– Problematiken här gäller inte bara Finest, det gäller även andra bloggar och forum. Vi kan inte associeras med personer eller åsikter som är kränkande eller nedsättande mot andra människor, säger han.

Under vilka omständigheter kan ni överväga att annonsera på Finest igen?

– Frågan är hypotetisk och jag vill inte gå in på det. Det är inte så vanligt att vi behöver fatta sådana här beslut eller att vi annonserar så här.

Elin Hanspers

elin.hanspers@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.