Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

lördag08.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

McDonalds digitala satsning ger resultat

Publicerad: 8 november 2011, 22:00
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:48

Ett år efter sin digitala omvandling ser McDonalds ett tydligt avtryck på försäljningssiffror och varumärke. "Vi testar oss fram för att hitta den optimala mediemixen", säger digitala marknadschefen Kajsa Dahlberg.


Ämnen i artikeln:

DDB StockholmJKLOMDMcDonalds

Varje år öronmärks en pott i McDonalds marknadsföringsbudget till tester av nya kanaler och lösningar.

Inom ramen för det har digitala marknadschefen Kajsa Dahlberg bland annat kunnat prova Facebook check in-deals och kampanjer på Youtube.

Båda är nu etablerade kanaler i McDonald­s mediemix.

– Vi är bra på att testa nytt, nyckeln är att allt ska förhöja gästernas upplevelse, säger hon.

I takt med att nya kanaler testas har digitala medier tagit allt större plats i McDonalds mediemix. De digitala investeringarna mer än fördubblades förra året och kommer att göra det i år igen, enligt Kajsa Dahlberg.

Hösten 2010 inleddes ett omfattande strategiskifte – med ny hemsida, Facebook-sida, Twitterkonto och Youtube-kanal.

McDonalds har tre övergripande mål:

• Öka försäljningen genom tjänster i mobilen.

• Öka förtroendet hos kunderna genom sociala medier.

• Aktivera alla kampanjer även på webben.

– Det är viktigt att bena ut hur man ska agera och vad syftet i sociala medier är. För ett stort företag är det viktigt att vara enhetlig och tydlig, säger Kajsa Dahlberg.

Enligt henne har det digitala nytänkandet varit en starkt bidragande orsak till McDonalds ökade försäljning det senaste året.

2010 var ett rekordår försäljningsmässigt med en omsättning på knappt 4,5 miljarder kronor, och i år har kedjan fortsatt att slå rekord varje månad.

Nästa steg blir att ta fram en ny mobil strategi och att öka kundernas engagemang i de sociala medierna.

– Hittills har fokus varit att bygga upp en stor fanskara. Nu gör vi ett stort skifte för att skapa mer engagemang, så att de stannar kvar.

Företaget ska också bli bättre på att använda den information de samlar ihop i de digitala kanalerna.

– Vi får in mängder med data och insikter. Fokus nu är att ta fram metoder för hur vi kan använda informationen till att stärka relationen med våra gäster, säger Kajsa Dahlberg.

Så jobbar McDonalds

Facebook

Med drygt 125 000 medlemmar är Facebook-sidan McDonalds digitala hub.

Alla uppdateringar planeras i en konversationskalender som utgår från marknadsplanen och från vad som händer i omvärlden. Sajten kontrolleras minst en gång i timmen dygnet runt. På kvällar och helger hjälper kundservice till med uppdateringar och svar på frågor.

– Det måste finnas en strategi bakom Facebook-närvaron. Vi finns där eftersom vi vill förstå våra gäster bättre, säger Kajsa Dahlberg.

Facebook check-in deals

McDonalds var en av fyra företag som var med från start när Facebook lanserade check-in deals i Sverige våren 2011. En fjärdedel av de som checkar in på en restaurang utnyttjar erbjudandet, enligt Kajsa Dahlberg.

– Att driva försäljning på kort sikt är inte vårt främsta mål. Det kommer dröja innan beteendet har satt sig. Vi vill stärka lojaliteten genom att uppgradera gästupplevelsen, säger hon.

Youtube

Genom att äga Youtube.se under fyra dygn inom en månad blev McDonalds den mest sedda digitala kampanjen i september, enligt Eyetrackshop. 2,8 miljoner unika besökare såg kampanjen.

– Vi testade Youtube under våren och resultaten föll väldigt väl ut, så vi återkommer. Man når delvis en annan målgrupp än i tv och det är viktigt att i förväg veta vad man vill med dem, säger Kajsa Dahlberg.

Medieköp i år: 225 miljoner brutto, inklusive internet, enligt Sifo rm

Reklambyrå: DDB Stockholm

Mediebyrå: OMD

Pr-byrå: JKL

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.