Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag21.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

McDonalds bryter med Finest efter Zytomierskas tjockishån

Publicerad: 8 November 2012, 09:33
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:05

Katrin Zytomierskas vikthån mot en reklambild från gymkedjan Sats har väckt raseri och avsky. Nu stoppar McDonalds all annonsering på hennes bloggportal finest.se.


Ämnen i artikeln:

Finest.seMcDonalds

Det var på sin blogg på finest.se som Katrin Zytomierska tidigare i veckan skrev ett inlägg där hon hånade en kvinna på en av Sats reklamkampanjer.

"Vem fan i helvete vill identifiera sig med det här? Vill någon se ut så här?", skrev hon bland annat.

Sedan dess har inlägget mötts av raseri och avsky. Tidigare i dag kunde dagensmedia.se exempelvis berätta om en Facebook-storm mot Katrin Zytomierskas medverkan i "Efter tio" på TV4.

Nu kostar inlägget dessutom finest.se annonsintäkter. Det efter att McDonalds valt att avbryta all annonsering på sajten i samband med ett kritiskt inlägg på hamburgerkedjans Facebook-sida.

"Står ni bakom hennes nedlåtande åsikter? Står ni bakom hennes kränkande ton mot kvinnor och människor? Genom att annonsera på finest.se väljer ni att aktivt stödja denna typ av kränkande behandling", skriver en kund.

Det har alltså fått McDonalds att plocka bort alla annonser från finest.se. På Facebook skriver McDonalds också att "vi är till för alla och vi stöder aldrig kränkande yttringar mot andra medmänniskor."

När dagensmedia.se når Alexander Erwik, chefredaktör på Finest, känner han inte till att McDonalds stoppar annonseringen.

– Men det är så klart aldrig kul om kunder tar anstöt av det som skrivs på finest.se. Vi har dock inte haft någon dialog med dem så jag kan inte kommentera det i nuläget. Men jag förstår att de reagerar på konsumentens kritik, det skulle vilket företag som helst göra, säger han.

Att plocka bort inlägget är däremot inte aktuellt.

– Vi har haft en dialog med Katrin och hon har redogjort för hur hon resonerar. Hon anser att det här inte är en attack på en privatperson utan kritik mot en reklamkampanj och vi har valt oss att nöja oss med den förklaringen.

Men hennes kritik handlar väl lika mycket om privatpersonen bakom kampanjen?

– Jag håller inte med om det. Den här kritiken riktas mot en privatperson i hennes roll som annonspelare. Jag håller inte med om det kroppsideal som Katrin förmedlar men jag köper faktiskt det hon säger. Det betyder däremot inte att jag eller Finest står bakom det. Det är en helt annan fråga. Att blogga är att skriva subjektiva åsikter och jag kan tycka att det blir lite märkligt att det helt plötsligt blir synonymt för vad vi står för, säger han och fortsätter:

– Jag anser inte att det här är mobbing, men det är olyckligt om privatpersonen i kampanjen mår dåligt. Jag vet dock inte hur hon reagerat men jag kan bara be om ursäkt från vår sida och inte från Katrin.

Fast finest.se blir väl ändå avsändaren?

– Jag tycker inte det. Finest har 18-årsgräns och varje vuxen person måste ta sitt eget ansvar. Om inlägg går över gränsen tar vi bort dem men i det här fallet tycker jag inte att det räcker. Varje dag skrivs det krönikor och ledarsidor som väcker någon sorts kollektivt anstöt men det betyder inte att man kan plocka bort folks åsikter.

Dagensmedia.se söker ansvariga på McDonalds.

Läs också:

Elin Hanspers

elin.hanspers@dagensmedia.se

Dante Thomsen

Ämnen i artikeln:

Finest.seMcDonalds

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.