lördag4 februari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Mätning, innehållskrig och talangjakt – Här är 2022 års alla temaveckor

Publicerad: 27 december 2022, 07:52

Förutom mätning, innehållskriget och talangjakten har Dagens Media under 2022 tittat närmare på hållbarhet, digitala prenumerationer, streaming, mediepolitik och mediebyråerna.

Under 2022 har Dagens Media djupdykt i hållbarhet, mätning, digitala prenumerationer, streaming, mediepolitik, talangjakten, innehållskriget och mediebyråerna. Inför det nya året samlar vi alla artiklar så att du kan läsa ikapp det du eventuellt har missat.

Ämnen i artikeln:

Digitala temaveckorToppnyheter eftermiddag

RDM

Redaktionen Dagens Media


Under Dagens Medias digitala temaveckor kopplar vi greppet och djupdyker i ett specifikt ämne utifrån olika vinklar. Temaveckorna publiceras åtta gånger per år och nedan samlar vi samtliga artiklar som har publicerats under under 2022.

Har du ingen prenumeration? Lugn, här kan du teckna en. 

 

Mediebyråernas förändrade roll

Marknadscheferna: Därför byter vi mediebyrå
Kompetensbrist, effektiviseringar och kostnadsbesparingar är några av de vanligaste skälen till att annonsörerna byter mediebyråer. Det menar marknadscheferna på Volkswagen, Husqvarna, Telia och Lindex.

Howcom och KW Bruun stöpte om affärsstrukturen före krig och pandemi: ”Extremt framgångsrikt”
Mediebyrån Howcom och bilimportören KW Bruun inledde sitt nya, gemensamma arbetsätt ”inhouse 2.0” för snart tre år sedan. Det har fått båda två att stå stadigt i tider av osäkerhet, berättar KW Bruuns Robin Jacobsson.

Två år senare: Fortsatt stor prispress i pitcher
Mediebyråerna upplevde att de i pitcher tvingades garantera så låga mediepriser att de inte gick att hålla. ”Det blir väldigt cyniskt” sade en mediebyråchef i augusti 2020. Vad har hänt sedan dess – drygt två år senare?

Gaming växer hos mediebyråerna: ”Där publiken finns vill annonsörer synas”
­Gaming har dubbats till ”nästa stora annonskanal”. Det får mediebyråerna att växla upp, men strategierna för hur byråerna hanterar gamingområdet ser olika ut.
✓ Group M integrerar gaming i alla byråer
✓ Dentsu jobbar i virtuella team
✓ Publicis om motiven bakom externa samarbetet
✓ Miljarder att hämta hem

Så går det för mediebyråernas Amazon-satsningar
Amazons intåg i Sverige har påverkat marknaden mindre än vad man trodde initialt. Men svårare tider kan komma att gynna e-handelsjätten, enligt mediebyråer som Dagens Media har pratat med. ”Amazon hade rimligtvis inte etablerat sig här om de inte trodde att det fanns potential i vår marknad”, säger Jenny Leeb, vd på Bizkit Havas.

Så står sig fria mediebyråer mot de globala supernätverken
­Här ger Hear, Scream, TBS och Adon sin bild av hur det är att stå fria från de globala jättenätverken – och varför det ibland skulle vara skönt med en flygande gubbe från London.
✓ ”Vi får inga kunder gratis”
✓ Kan gasa – när andra bromsar
✓ ”Utmaningen är ju att alltid behöva prioritera”

Nätverken stöper om sig – därför satsar de på performance marketing
Nätverksjättarna Group M, OMG och Dentsu riktar ett allt större fokus mot performance marketing. Samtidigt hoppas Collaboration Art på att vinna fördelar genom att konsolidera branschen. Byråerna om:
✓ Motiven
✓ Konkurrensen
✓ Hindren på vägen.

Mediebyråerna utmanas från nya håll – här är konsultjättarnas motiv
­Mediebyråerna har fått nya konkurrenter. Accenture Song och Arc är bara två exempel på storspelare som de senaste åren tagit en bit av den svenska marknadsföringskartan. Men vilka motiv har egentligen konsultjättarna och vilka strategier kommer att bli viktiga framöver?

Från mediestrateger till affärskonsulter – så måste mediebyråerna utvecklas framåt
Hur ser framtiden för nätverksbyråer vs fristående byråer ut? Allt fler pratar om vikten av att bli en ”one stop-shop”, men är det ens möjligt? Byråvalskonsulten Christina Wihlner Lentell och Sveriges Mediebyråers vd Benjamin Holmfred resonerar om mediebyråernas framtid.

 

Innehållskriget 2022

Här är framtidens hetaste tv-format
Fantasy och true crime, glittrig dragshow, skruvad dejting och influencers från sociala medier som gör succé i tv. Men även feelgood och HBTQ för unga. Så ser de hetaste trenderna ut på den buffé av innehåll och format som serveras under tv-mässan Mipcom i Cannes.

Streamingjättarna skiftar fokus – lönsamhet allt viktigare
Streamingjättarna drar åt svångremmen och framtiden inom tv-branschen stavas samproduktion och partnerskap. Intresset för AVOD och FAST är större än någonsin och samtidigt håller svensk och nordisk produktion ställningarna i turbulensen. Dagens Media rapporterar från ett glödhett Mipcom.

Tittarutvecklingen i år: Ras för linjär-tv – hundratals miljoner borta
Linjär-tittandet faller trots OS, fotbolls-EM och riksdagsval. Det innebär att hundratals miljoner kronor försvinner från tv-husen. Dagens Media kartlägger tv-tittandet hittills i år, både linjärt och online.

Tre år senare – så föll prognosen över tv-tittandet ut
Medierådgivaren Peter Nilsson, då på Vizeum och idag på Adon, gjorde 2019 en prognos över hur tv-tittandet skulle utvecklas tre år framåt. Så här har prognosen fallit ut.

Nystartade Creative Society räknar med att tredubbla intäkterna
Det relativt nystartade produktionsbolaget Creative Society har fått en flygande start – och backas av bland andra Camilla Läckberg. I år räknar bolaget med att tredubbla omsättningen. Grundaren Kristoffer Graci om:
✓ Vikten av att vara oberoende
✓ Att skapa en hållbar arbetsplats
✓ Krisens påverkan på produktionsbolagen

Stefan Melesko: Smärtgränsen för sporträttigheter har sedan länge passerats
Priset på sporträttigheterna har stigit och därmed blivit närmast omöjliga att räkna hem för tv-husen. Det menar mediedocenten Stefan Melesko, som har granskat och analyserat saken.

Dyra rättigheter, piracy och stenhård konkurrens – sportchefen och experten om slaget om sporttittarna
Sporten är en viktig del av innehållet för tv-husen och det spenderas mångmiljardbelopp på exklusiva rättigheter. C Mores rättighetschef Johan Cederqvist om ✓ Innehållsstrategierna ✓ Budstriderna ✓ Konkurrensen ✓ Prisbilden. Dessutom ger streamingexperten Jonas Birmé sin bild av utvecklingen.

Viaplay satsar mer på film: ”Vi ska bli en stor spelare på de marknader där vi går in”
Strategin att producera lokalt innehåll ligger fast för Viaplay. I år ska bolaget släppa minst 70 egna produktioner. Nästa år ska man även producera originalinnehåll i Nederländerna och Polen. ”Vi justerar vårt innehåll efter de marknader vi verkar på”, säger Viaplay Groups chief content officer Filippa Wallestam.

Så har TV4 förnyat ”Idol” för att hålla kvar tittarna
TV4:s flaggskepp ”Idol” är inne på säsong 18 men vad är egentligen hemligheten bakom att publiken flockas kring programmet – år efter år? Den exekutiva producenten Malin Knave om: ✓Nya greppen ✓Sociala mediers roll ✓Programmets styrka.

Warner Bros Discovery: ”Att spela för safe funkar inte”
Förändringens vind blåser hos nya jätten Warner Bros Discovery. Innehållsdirektören Axel Eriksson om: ✓ Hur sammanslagningen påverkar innehållsstrategin ✓ Linjärt vs online ✓ Tuffaste nöten att knäcka.

SVT om innehållssatsningarna: ”Högkaratigt utbud i alla genrer”
SVT var bland de första som erbjöd en streamingtjänst – men utbudet har exploderat och konkurrensen blir allt tuffare. Här förklarar SVT:s programdirektör Eva Beckman hur de ska locka publiken – hantera konkurrensen och vikten av svenskt innehåll.

Marie Nilsson: ”Vassaste vapnen i innehållskriget”
”Innehållet är avgörande” brukar det heta men vilka genrer är det egentligen som lockar nya kunder? Marie Nilsson på Mediavision bryter ned analysen i tre case: ”Maktens ringar”, ”House of the dragon” och Allsvenskan.

TV4: ”Kombinationen av innehåll väldigt viktig”
För TV4 är det viktigaste att ha ett brett innehållsutbud så att räckvidden blir stor. Kanaldirektören Fredrik Arefalk om: ✓Satsningen på profilnära program ✓Strategin för linjärt vs online ✓Konkurrensen för att nå genom bruset.

Linnéa Kihlström: Budstrider, stenhård konkurrens och ständig jakt på nästa format – Dagens Media skärskådar innehållskriget
När kampen om publiken hårdnar väljer allt fler mediehus att spendera allt mer på innehåll och rättigheter. Särskilt tydligt är detta förstås i tv- och streamingvärlden, där svindlande summor är i omlopp. Hur ser motiven och strategierna ut? Svaren får du under Dagens Medias temavecka om innehåll, vecka 43.

 

Talangjakten 2022

Employer branding, rekryteringsteam och kompetensutveckling – Så ska SR attrahera talang
Arbetet för att öka Sveriges Radios attraktivitet som arbetsgivare utgår från tre ben. HR-direktören Carolina Wikström berättar om vilka – och vad satsningarna har gett.

Mediekompaniet: Både medieföretagen och publiken har att vinna på mångfaldsarbete
En mångfald på redaktionerna är viktigt också eftersom det påverkar vilka som gestaltas i nyhetsmedierna och hur. Dessutom är det positivt för lönsamheten, skriver Lita Nazar på Mediekompaniet.

Rekryteringsproffsen: Så attraherar du – och behåller – talang
Att rekrytera och behålla kvalificerad talang är svårare än på länge. Företag skriker efter arbetskraft medan arbetstagarna inte ställer upp på alla villkor: ”Företagen behöver satsa mer på att motivera sina talanger”, säger rekryterings-experten Mia Ljunggren.

Tolv journaliststudenter om det framtida arbetslivet
Hur ser dagens journaliststudenter på yrket, vilka medieformat drömmer de om att jobba med och vilka krav har de på arbetsgivaren? Här är svaren – och siffrorna över hur antalet sökande, antagna och betygen för att komma in har förändrats mellan 2013 och 2022.

Mentorprogram ska öka mångfalden – Aller Media och Aftonbladet om satsningarna: ”En viktig affärsfråga”
Såväl Aller Media som Aftonbladet satsar på mentorprogram för att öka mångfalden. ”Vi har makt att verkligen påverka och det förpliktigar”, säger Joakim Romanus, koncerndirektör HR och kommunikation.

Så har Corren tänkt om för att hitta ny kompetens
Ett mindre antal jobbsökande har fått Corren att tänka om – och bredare – i rekryteringsprocesserna. Chefredaktören Maria Kustvik ser flera fördelar med att få in personer med en annan bakgrund: ”Det skapar en bredd av kunnande på redaktionen”.

Färre ansökningar till mediehusen och lägre kvalitet på kandidaterna: ”En tydlig nedgång”
Den allt hårdare konkurrensen om kompetens har bland annat fått mediehusen att jobba mer uppsökande under rekryteringsprocessen, se över villkoren samt inleda samarbete med journalistutbildningar. TV4, GP och Schibsted berättar hur de arbetar.

SJF: ”Det är ingen journalistbrist”
Visst har det blivit svårare att rekrytera men den tidigare situationen var inte önskvärd, konstaterar SJF:s ordförande Ulrika Hyllert: ”Verkligheten har varit både ohälsosam och nästan oanständig”. Dessutom ger sex lokala klubbar sin bild av läget hos dem.

TV4:s nya utbildning ska öka antalet kvinnliga sportkommentatorer
Fåtalet ansökningar till rollen som sportkommentator fick TV4 att starta utbildning för på så sätt få in fler kvinnor till yrket. ”Vi behöver bli mer lyhörda som arbetsgivare”, säger Erik Westberg, sportchef på TV4 & C More.

Lärdomarna från mediebyrån som införde full flexibilitet: ”Fantastiska resultat”
För ett år sedan införde Publicis full flexibilitet för sina anställda. Mediebyråns vd, Emma Thorp, vittnar om nöjdare medarbetare, ökad kreativitet, lättare att locka talang och lägre personalomsättning.

Företagskulturen avgörande för att behålla mediebyråtalangerna
Mediebyråerna är rörande överens – företagskulturen är avgörande när det handlar om att behålla personal. Så här jobbar Tre Kronor, PHD och Hear.

✓Ökad konkurrens om talangerna
✓Personlig utveckling en hygienfaktor
✓Trygghet tar större plats

Linnéa Kihlström: Så ska branschen lösa talangfrågan
Att allt färre söker sig till mediebranschen och att det blir svårare att hitta rätt kompetens är förstås en allvarlig sak – och kan bli en ödesfråga. Därför ska Dagens Media ägna hela nästa vecka åt att djupdyka i just det.

 

Vårens temaveckor

Mediepolitik – valåret 2022

Jan Scherman: Valtider får partierna att krypa ned i sina mediepolitiska skyttegravar
SD behåller initiativet i frågan om public service. Politiker som käbblar utan att få något gjort. Det är Jan Schermans erfarenhet av mediepolitiken genom åren. När starka medier som bäst behövs ser han högern sätta in en offensiv.

Amanda Lind: ”Stolt över att vi löste frågan om pappersinsamlingen”
Fyra tidigare kulturministrar tycker till – tillsammans har de hanterat mediefrågorna de senaste 18 åren. Vad fick de gjort, vad misslyckades de med och vad bör nästa kulturminister göra?

Jan Scherman:  Mediepolitiken – ett fortsatt skyttegravskrig höger mot vänster
Konflikten om public service kvarstår. Men flera partier har efter Rysslands anfallskrig mot Ukraina valt låg profil när det gäller hårdare styrning, nedskärningar och smalare programutbud.

Jimmie Åkesson om public service: ”Vi tänker driva våra krav så hårt vi kan”
När Jimmie Åkesson ställer upp för Dagens Media är det en tydlig markering: Kultur– och mediefrågorna tillhör SD:s kärnpolitiska områden: ”I den kommande public service-utredningen kommer vi att försöka driva igenom så mycket av vår politik som möjligt”, säger han.

Alice Bah Kuhnke: ”De flesta kulturministrar har haft en alldeles för svag position”
Fyra tidigare kulturministrar tycker till – tillsammans har de hanterat mediefrågorna de senaste 18 åren. Vad fick de gjort, vad misslyckades de med och vad bör nästa kulturminister göra?

Jan Helin om mediepolitiken: ”Utvecklingen oroar mig”
Kritikerna av public service hörs, men anhängarna är tysta. Det stör SVT:s mediedirektör Jan Helin: ”Jag oroar mig för tendenserna till ökad kontroll. Ett grundlagsskydd vore bra”.

Anders Jensen i utspel om public service: ”Bredd och mångfalden behövs för demokratin”
När Viaplays Anders Jensen talar ut om mediepolitiken uttalar han sig för första gången också om att statens Telia äger TV4. ”Inget problem”, säger Anders Jensen. Däremot är han kritisk till de politiker som kräver ett smalare public service.

Lena Adelsohn Liljeroth: ”Blev besviken på presstödsutredningen”
Fyra tidigare kulturministrar tycker till – tillsammans har de hanterat mediefrågorna de senaste 18 åren. Vad fick de gjort, vad misslyckades de med och vad bör nästa kulturminister göra?

Telia vill sälja TV4 – men friarna är få
Uppgifterna om att Telia vill sälja sitt dyrköpta TV4 blir alltmer intensiva. Men de är också motstridiga. Lite som leken med att rycka kronblad på prästkragen – älskar, älskar inte. Här gäller frågan om det finns någon friare. Ena kronbladet, finns en köpare. Nästa kronblad, finns inte. Och det är där vi är just nu.

Medieexperten Mats Svegfors till politikerna: ”Det fungerar inte att vara klåfingrig”
Medieutvecklingen kräver en omdefinition av bredd och mångfald i public service-bolagens programutbud, anser medieutredaren Mats Svegfors. Men Moderaterna, och flera med dem, gör det väl enkelt för sig när de kräver ett smalare och vassare public service.

Leif Pagrotsky: ”Public service har aldrig varit så hotat som nu”
Fyra tidigare kulturministrar tycker till – tillsammans har de hanterat mediefrågorna de senaste 18 åren. Vad fick de gjort, vad misslyckades de med och vad bör nästa kulturminister göra? Först ut är Leif Pagrotsky (S).

Mediepolitiken – vad vill Socialdemokraterna?
Attackerna mot public service är ett direkt angrepp på yttrandefriheten. Så säger S–politiker. Men motoffensiven låter vänta på sig. Nu säger ändå partiets kultur– och mediepolitiske talesperson, Lawen Redar, att den socialdemokratiska linjen ska markeras tydligt under valrörelsen.

Gratistidningarna varnar – detta blir följderna av ”vita fläckar”
Valdeltagandet minskar, polariseringen växer, miljön försämras, korruption och kommunala kostnader ökar och risken för desinformation växer. Det blir följderna om lokaltidningarna försvinner, enligt Gratistidningarnas förening, som har sammanställt hoten mot medielandskapets ”vita fläckar”.

Moderaterna: ”Diskussionen om public service måste föras på en principiell nivå”
Moderaterna har inte retirerat från krav på ett smalare public service och hårdare granskning av programverksamheten. Det säger partisekreteraren Gunnar Strömmer till Dagens Media: ”Det är bra för vår demokrati att public service diskuteras kritiskt av oss politiker”.

Kulturministern: ”Det viktigaste är att vi lyssnar på public service-bolagen”
Kulturminister Jeanette Gustafsdotter är sparsam med åsikter i väntan på Mats Svegfors mediestödsutredning. Men hon öppnar för stöd åt vissa tidskrifter och säger tvärt nej till M:s och SD:s tankar på att slå ihop public service-bolag.

Finansdepartementet uppges säga nej till nollmoms
Stöd till lokala journalister. Det är huvudspåret i Mats Svegfors utredning. Men enligt Dagens Medias källor säger finansdepartementet nej till nollmoms.

Mediestödet under utredning – här är branschens önskemål
Nollmoms på läsarintäkter och ett avtrappat redaktionsstöd till mindre medieföretag. Så ser branschens önskemål på mediestöd ut. Men gratistidningarna vill hellre ha stöd till infrastrukturen.

Linnéa Kihlström: Tre månader kvar till valet – Dagens Media granskar de mediepolitiska ambitionerna
Det svenska valet närmar sig. Men hur vill partierna utforma mediepolitiken om de får makt efter valet? Vilka frågor engagerar? Hur ser de på public service? Det och mycket mer ska vi ta reda på under nästa veckas temavecka om mediepolitik.

 

Streamingmarknaden 2022

Guldrusch eller streamingkrig? Dagens Media tar grepp om streamingmarknaden
Antalet streamingtjänster växer som svampar ur jorden, och hushållspenetrationen i Sverige är rekordhög. Men marknaden är på väg att mogna. Så hur kommer det här landskapet att utvecklas framåt? Det ska Dagens Media djupdyka i under nästa temavecka.

Dagens Media reder ut – här är streamingbegreppen du måste ha koll på
Tv- och streamingmarknaden är full av snåriga begrepp och svårförstådda förkortningar. Dagens Media hjälper dig att hänga med i tugget.

Streaminglandskapets utveckling – en mättad marknad öppnar för andra modeller
Nya tjänster, konsolidering och expansion – streamingmarknaden växer så det knakar. Har du också svårt att hänga med i det snabbföränderliga streaminglandskapet? Här är en sammanfattning av de viktigaste händelserna. Dessutom siar streamingexperterna Marie Nilsson och Jonas Birmé om vad som väntar runt hörnet.

Annonsfinansierad SVOD på frammarsch
Allt fler streamingtjänster väljer reklamspåret. En mättad marknad, skyhöga priser på innehåll och en mördande konkurrens är tre orsaker. ”SVOD-marknaden har inte samma tillväxt som tidigare”, säger C More-chefen Jens Håkansta.

✓ Så mycket reklam ska Pluto TV sända
✓ Jättarna Netflix och Disney Plus blir hybridtjänster
✓ Nya kvalitetskontakter för annonsörerna
✓ C Mores hybridtjänst ska driva räckvidd

Discovery Plus lanserar hybridlösning: ”Vi ser ett behov av en lägre prispunkt”
Efter sammanslagningen – Warner Bros Discovery lanserar en hybridlösning för Discovery Plus. Carl Waldenor om:
✓ Den nya ”ad lite”-lösningen
✓ Synen på AVOD respektive SVOD
✓ Netflix nya strategiska bana

AVOD växer så det knakar – mängden reklam kan bli en klassfråga
AVOD-annonseringen kan gå om den klassiska tv-reklamen redan 2025, och det är många som vill ha en bit av AVOD-kakan. Men vad innebär den snabba utvecklingen egentligen? Och vad öppnar det här för möjligheter för annonsörerna? Experterna svarar.

Så navigerar operatörerna i streamingdjungeln: ”En betydligt större fråga än bara streaming”
Hård konkurrens, en marknad som blir alltmer mättad och en ökad inflation som får hushållen att hålla hårdare i pengarna.

Hur står sig då operatörerna i det klimatet? Dagens Media har pratat med Tele2, Telia och Telenor om deras streamingstrategier och flera analytiker om hur telejättarna ska klara konkurrensen.

Operatörerna och experterna:
✓ Största utmaningarna
✓ ”En mättad marknad behöver inte vara en nackdel”
✓ Konsumenten pekas ut som vinnare
✓ ”Konkurrensen är brutal”

Marie Nilsson: Streamingmarknaden går in i en ny fas – här är utmaningarna
Streaminglandskapet går in i ett nytt skede. På Mediavision väcker detta ett antal frågeställningar som är avgörande för innehållsutvecklingen och marknaden som helhet, skriver vd:n Marie Nilsson.

Så ska C More och TV4 Play dra varandra framåt
Telia-ägda TV4 har haft en långsiktig strategi att fortsätta satsa på AVOD när de andra broadcastaktörerna har gjort tvärtom. Nu är TV4 Medias vice vd Mathias Berg självsäker i att kunna tälja guld när marknaden rör sig mer mot AVOD. Samtidigt ska Telias C More bli den största lokala streamingtjänsten och trycka ned churnnivåerna.

Playpilot släpper matchningsfunktion
Svenska Playpilot släpper en ny matchningsfunktion för underhållning – och förhoppningarna är höga: ”Det stora nu är Taste Match, som vi precis har smyglanserat”, säger vd:n David Mühle.

Guidning ska få Schibsted att glida på streamingvågenSchibsted storsatsar på guidning till streaming via TV.nu med Helen Orselius vid rodret:
✓ Vikten av att vara en ”one-stop-shop”
✓ Framtidsstrategierna
✓ Breddat fokus

Tillväxt först – därefter öppnar Nents Anders Jensen för förvärv
Nents tillväxtplaner fortsätter trots det rådande världsläget. Vd:n Anders Jensen i lång, exklusiv intervju om:
✓ Inflationens påverkan
✓ Bolagets plan efter 2025
✓ Utvecklingen på streamingmarknaden

Danads: Paradigmskifte när reklamen intar streamingjättarna
Framtiden för reklamstödd streaming ligger sannolikt i hur väl man kan erbjuda valfrihet för användarna när de själva får styra mer över när, var och hur, och i vilken omfattning, de vill se reklam. Det skriver Johan Liljelund, CTO på Danads.

Forskare tror på mer AI inom streaming – men nya lagar utmanar
Vilken roll kommer algoritmerna att få för streamingen? Blir flödet ännu mer personaliserat? Ja, det är högst troligt, men det finns forskare som varnar för att DMA kan sätta käppar i hjulet.

 

Digitala prenumerationer

Linnéa Kihlström: Onboarding, churn och strul – missa inte Dagens Medias temavecka om digitala prenumerationer
Mediehusens jobb för att aktivera sina digitala användare blir allt viktigare. Men hur ser arbetet ut? Och hur lätt eller svårt är det att sajna sig för och senare säga upp sin digitala prenumeration? Det och mycket mer handlar temaveckan om digitala prenumerationer om.

Felutskick och avsaknad av strategier – så står sig tidskrifternas digitala abonnemang
Tidskrifterna är outvecklade när det gäller flödena kring digitala prenumerationer, men samtidigt är många digitala erbjudanden fortfarande i sin linda.

✓ Breakit saknar strategi för att behålla prenumeranterna
✓ DI-gruppen drar igång ett projekt för att se över kundresan
✓ Fel utskick går till Dagens Medias abonnenter

Så ser mediehusens digitala läsaraffär ut – här är siffrorna över antal abonnenter
Dagens Media kartlägger mediehusens digitala prenumerationer:

✓ Så många digitala prenumeranter har de stora drakarna
✓ Förändringen av kundstocken det senaste året
✓ Mediehusens paketering skiljer sig – här är erbjudandena

Språkförvirring, massa onboardingmejl och varför-enkät – så jobbar streamingbolagen
Vi tecknar oss på nio olika streamingtjänster – C More, Discovery Plus, Viaplay, Disney Plus, Amazon Prime Video, Paramount Plus, Apple TV Plus, HBO Max och Netflix – för att se hur kundresan skiljer sig åt.

Stefan Melesko: Att bara skaffa nya betalande läsare räcker inte för överlevnad
Den svenska dagspressen är framför allt intäkts- och volymfokuserad – medan kostnaderna för abonnemangen hamnar i skymundan. Samtidigt ställer Stefan Melesko sig frågan vem som konverterar printprenumeranterna till digitala, och hur många det behövs för att affären faktiskt ska gå ihop?

Schibsted-konto och Klarna-krav – det krävs för att teckna prenumeration på kvällstidningarnas sajter
Processen att teckna prenumeration på Aftonbladets och Expressens sajter kräver att man skapar ett Schibsted-konto eller har Klarna. Dagens Media synar kundresan:

✓ Smidigt att teckna för de som redan har Schibsted- respektive Klarna-konto, men besvärligare för andra
✓ Intensiv onboarding från Aftonbladet
✓ Expressen låter chefredaktören tala direkt till prenumeranterna

Schibsted News Medias koncerndirektör: ”Vi ökar värdet genom att sy ihop portföljen”
Schibsted ska fördubbla de digitala prenumerationsintäkterna till 2025. Dagens Media möter Schibsted News Medias koncerndirektör Siv Juvik Tveitnes på sitt Sverigebesök för att höra hur mediehuset ska nå målet, vad mer än nyhetsprodukter som kan ingå i en prenumeration samt vilka områden de ska satsa på under 2022.

Smidiga avslut har blivit ett köpargument – här är ljudtjänsternas sätt att vinna abonnenter
Ljudtjänsterna jobbar i motvind från techjättarna under första delen av kundresan. Men när det gäller att göra avsluten smidiga ligger de i framkant – inte minst av affärsskäl.

✓ Techjättarnas avgifter komplicerar kundresan
✓ Nextory vill erbjuda en så enkel uppsägning som möjligt
✓ Snabbast avslut på Podme

Marie Nilsson: Därför är det allt viktigare att hålla koll på churn
Hushållens vilja att betala för medietjänster är relativt konstant. Då kan man anta att den digitala transformationen så småningom – kanske till och med ganska snart – når ett nytt jämviktsläge, skriver Mediavisions vd Marie Nilsson.

Tidskrifternas digitala intäkter ökar – dock från låga nivåer
Läsarintäkterna är fortsatt de viktigaste för de svenska tidskrifterna. Samtidigt ökar de digitala intäkterna för dem. Och för första gången på fem år ökar omsättningen överlag i branschen igen. ”Det är glädjande att det som driver på utvecklingen är de digitala intäkterna, säger Kerstin Neld”, vd på Sveriges Tidskrifter.

Snabbt men inte helt lättnavigerat bland dagstidningarnas digitala abonnemang
Upplevelsen av hur det är att teckna digitala abonnemang hos dagstidningarna är tudelad. Antalet steg är relativt få, men trots det snurrar vi till det både kring aktivering och erbjudande.

✓ Fler steg i DN:s aktivering än vad som framgår
✓ Otydlig kampanj hos Göteborgs-Posten
✓ Mycket arbete återstår i Öst Medias kundresa

Vi tecknade 28 digitala prenumerationer – här är vad vi lärde oss
Dagens Media har granskat 28 digitala prenumerationstjänster för att kartlägga kundresan, uppsägningsprocessen – och hur skickliga bolagen är på onboarding. Det skulle visa sig bli en resa med många känslor och insikter – här är de sammanfattade resultatet av temaveckan.

Strategierna som lyfter din digitala prenumerationsaffär till nästa nivå
Även om mediehusens prenumerationsaffär går åt rätt håll så kommer det att komma perioder när de står och stampar. Så hur kan man då höja sin platånivå? Recuros Anton Paulsson redogör för några olika metoder.

 

Mätning i mediebranschen

Dagens Media hjälper dig navigera i mätdjungeln
Allt ska kvantifieras, redovisas och allt ska mätas och analyseras. Men hur fungerar det – egentligen? Vilka är fallgroparna och hur ska annonsörerna veta att de får valuta för pengarna? Dagens Media hjälper dig att navigera det febriga virrvarret i mätdjungeln.

Experterna: Mediebranschens viktigaste mätfrågor 2022
En utbredd begreppsförvirring är den viktigaste frågan inom mätning av mediekonsumtion, enligt effektexperten Mats Rönne och marknadsanalytikern Kristina Agriwill. En konsekvens är att annonsörer betalar mycket mer än värdet på det man egentligen får, menar Mats Rönne. Men nu tas krafttag för att få bukt med problemet.

Det betyder de olika mätbegreppen
Felöversättningar, missförstånd och språkmissar. Mätbegreppen kan vara en febrig blandning av dåtidens analoga språk och nutidens techtermer. Här reder experten ut vad de olika begreppen betyder – och vad de har för betydelse.

Annonsinitiativet ska öka transparensen – här är utmaningarna branschen måste enas om
Det globala internationella initiativet Cross Media Measurement ska skapa en mer transparent annonsmarknad. Sveriges Annonsörer, Ica och TV4, som alla har valt att engagera sig i projektet, berättar om:

✓ Problematiken kring mätfrågan
✓ Utmaningarna när branschen ska enas
✓ Viktiga moment framåt.

Så mäter SvD och Aftonbladet journalistisk framgång
Vilka mått använder Svenska Dagbladet och Aftonbladet för att mäta hur bra det går? Och vad kan vara svårt med att mäta journalistisk framgång? Aftonbladets redaktionschef Karin Schmidt och Svenska Dagbladets redaktionella utvecklingschef Johan Silfversten Bergman avslöjar sina knep.

Nyckeln till framgång – här är måtten som DN och Expressen inte kan vara utan
Möjligheterna att mäta hur enskilda artiklar tas emot av läsarna har aldrig tidigare varit så stora. Expressen och Dagens Nyheter berättar om vilka mätpunkter som är kritiska för att avgöra framgång – och hur detta har förändrats.

MMS totalvaluta – så tycker mediejättarna
Sent i höst ska MMS totalräckvidd vara i hamn. Den största utmaningen 2022, säger vd Magnus Anshelm. Dagens Media har frågat fyra branschjättar hur de ser på nästa stora steg: En totalvaluta inom rörlig bild: ”Viktigt att det blir rätt utifrån ett gäng parametrar”, säger bland annat Schibsteds Joakim Flodin.

Youtube: ”Hoppas kunna gå med i fler valutor”
Arbetet pågår för fullt med att få in Youtube i MMS officiella mätvaluta. Projektet är världsunikt och innebär stora framsteg för transparensen på annonsmarknaden i Sverige. ”Jätteviktigt att vi får en integration med en tredjepartsmätning”, säger Googles Carl Wåreus.

Smartclips vd: ”Vi är vad vi mäter”
Vi kan idag mäta i princip vad vi vill, men för att mäta rätt, måste vi veta vad det är vi faktiskt mäter, skriver Smartclips nordiska vd Halvard Kristiansen.

Det vill mediebyråerna ha ut av mätningarna: ”Viktigt med standarder”
Mediebyråerna i Sverige står för enorma summor i medieköp varje år. De efterlyser transparens och branschstandarder för att leverera värde för sina kunder. ”Det är problematiskt att det idag finns begräsningar hos stora plattformar”, säger Emma Zanderholm på Publicis Groupe.

Livet efter cookies – förstapartsdata och AI allt viktigare för mätning och uppföljning
Utfasningen av cookies sätter som vi vet käppar i hjulet för den digitala marknadsföringen. Men även mätning och kampanjuppföljning påverkas.

✓ Mediehusen kan bli nya tidens walled gardens.
✓ Cookielösa annonsvisningar billigare.
✓ Nya privacy-regler tvingar fram nya sätt att mäta i appar.

”Alla annonsörer borde på något sätt titta på eyetracking”
Eyetracking-tekniken är i sig inte ny. Men när den slås ihop med AI skapas ett nytt verktyg som kan mäta hur människor reagerar på annonser – helt utan kostsamma studier med riktiga människor. ”Det har gjorts stora framsteg”, säger Erik Modig, forskare vid Handelshögskolan i Stockholm.

RAM: ”Så framtidssäkrar du onlinemätningen”
Det finns idag tekniska lösningar som skulle fungera för alla publicister i det svenska medielandskapet, trots utmaningarna som står för dörren. I första hand handlar det om viljan att vara transparent och öppen för att bli mätt av ett oberoende mätbolag, skriver RAM:s Staffan Hultén om framtidssäkra mätningar.

Meta utvecklar mätningarna – ny metod släpps brett i år
Facebook – numera Meta – dras fortfarande med epitetet ”walled garden”. Själva anser Meta dock att bolaget nu är mer transparent än tidigare. ”Med det sagt är vi fortfarande måna om användarnas data och att respektera deras integritet”, säger Johan Kvist, head of marketing science på Meta.

✓ Meta knyter till sig fler tredjepartsleverantörer
✓ Ny teknik för mätning lanseras brett i år
✓ Annonsörerna får leva med underrapportering av antalet konverteringar

Här är mätaktörerna tidningarna använder sig av
De senaste åren har en rad titlar övergett officiella mätningar som Kia, TS och Orvesto. Aftonbladet, Expressen, DN och Svenska Dagbladet svarar på vilka mätaktörer de använder sig av, varför samt hur det har förändrats.

 

Hållbarhet i mediebranschen

Klimat och miljö – nu drar Dagens Medias temavecka om mediebranschens hållbarhetsarbete igång
Vilket ansvar har – och tar – mediehusen och mediebyråerna för hållbarhetsfrågorna? Har mediebolagen, jämfört med andra företag, en särskild roll att ta? Och hur kan branschorganisationerna arbeta för att stötta sina medlemmar i detta arbete? Idag inleds Dagens Medias temavecka om hållbarhet.

Demokratiaspekten unik för mediebolagens hållbarhetsarbete
Hållbarhetsfrågorna påverkar alla företag – men hur ska medieföretag ses i denna kontext? Aktivism eller objektiv rapportering med analys? Stefan Melesko, docent i medieekonomi, analyserar medieföretagens speciella roll i hållbarhetsarbetet.

Bortom sopsortering och miljöhus – så kan mediebolagen sänka sina koldioxidutsläpp
Färre resor, fler digitala möten och sopsortering på kontoret i all ära. För de mediebolag som vill ta steget bortom de vanliga klimatåtgärderna finns det sätt att dra ner på utsläpp de alla bidrar till – och som är lika stora som flygindustrins: internet.

Klimatprojekt i fokus för branschorganisationerna 2022
Branschen är emot ett förbud mot fossil reklam och tror på självreglering istället. I år sjösätts flertalet projekt i syfte att få koll på klimatavtrycket för att i sin tur kunna minska det.

Tryck, transporter och kundernas kampanjavtryck – här är områdena mediebyråerna jobbar med för att minska sin klimatpåverkan
Flera mediebyråer har som mål att bli klimatneutrala. Samtidigt vill byråerna få kunderna att klimatkompensera sina kampanjer via projektet Media Climate Fund, som drivs av Sveriges Mediebyråer. Här berättar nio byråer om vad de gör för att minska utsläppen och sitt klimatavtryck.

Hälften av alla miljöpåståenden är ”greenwashing” – men hårdare straff väntar: ”Finns anledning att tänka till”
Det finns stora brister i hållbarhetskommunikationen, men inom kort blir det dyrare att bryta mot marknadsföringslagen. På IAB:s seminarium om ”greenwashing” redde Katarina Ladenfors, advokat och partner på Marlaw, ut vad som gäller.

Utomhusbolagens klimatarbete: JCDecaux planerar att klimatkompensera kundernas kampanjer – så gör konkurrenterna
JCDecaux ska i år lansera en klimatberäkning av hur mycket kundernas kampanjer släpper ut. Nästa steg blir att även klimatkompensera kampanjerna.
✓ Clear Channel drar igång sin beräkning av klimatavtrycket i år
✓ Ocean håller på att ta fram mål och mätmekanismer

Innehåll, resor och energianvändning största klimatbovarna hos tv-husen
På TV4, SVT och Nent ligger fokus framåt på att minska klimatpåverkan från innehållsproduktionen, resorna och energianvändningen – bland annat genom att bli bättre på att mäta, effektivisera och gå igenom hela värdekedjan.

Samdistribution, hållbart papper och mindre plast – så ska tidningarna minska sitt klimatavtryck
Vid 2030 ska såväl Bonnier News som Schibsted ha halverat sitt klimatavtryck. Men hur? Mediehusen om ■ de största klimatutsläppen ■ deras utvecklingsområden ■ konkreta mål.

Early Birds knep för att bli mer hållbara: elbilar, HVO och schysta villkor
Fordonen är en stor klimatbov för bolag som ägnar sig åt paketutdelning. På mediehusens gemensamma satsning Early Bird har man anslutit sig till Science Based Target, och arbetet med att minska sin miljöpåverkan pågår konstant.


Har du ingen prenumeration?
Lugn, här kan du teckna en. 

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev