Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt presenteras av:

Maskerad banner från Unicef tränger igenom Adblockers

Publicerad: 22 Oktober 2015, 05:32
Uppdaterad: 17 December 2015, 08:22

Unicefs banner på dn.se har utformats för att slippa undan Adblockers filter.


Ämnen i artikeln:

UnicefAdblockers

Frågan om barns möjligheter att göra sina röster hörda står i centrum i Unicef pågående kampanj ”Röster från bänken”. Nu lyfter organisationen budskapet i en banner på dn.se, som utformats för att tränga igenom Adblockers filter.

Enligt Unicef minskar möjligheten att nå privatpersoner med viktiga budskap i och med att var fjärde internetanvändare använder Ad Blockers idag. Tillsammans med dn.se har organisationen skapat en unik banner som maskeras som redaktionellt innehåll och därmed tränger igenom Adblockers.

I bannern uppmanas läsarna att skriva under på Unicef krav till regeringen om att ge barn klagorätt för beslut som påverkar deras liv.

– Vi vill visa att annonsering är en viktig och angelägen kanal för att nå fram med våra budskap om barns rättigheter. Vår annons kommer att ligga högst upp på dn.se förstasida i en vecka för att påminna om att en del budskap är för viktiga för att blockeras, säger Anderas Eriksson, kommunikationschef på Unicef Sverige, i ett pressmeddelande.

Bannern har gjorts utan animationer, ljud och video. Dn har sedan lagt in den som om det var en vanlig redaktionell bild, utan tracking scripts och annat som kan få Abclokers att uppfatta banners som en annons. Resultatet blev att bannern maskerades – så att den inte kunde fastna i Adblockers filter.

Bakom kampanjen står Edelman Deportivo.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

UnicefAdblockers

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev