Margaux Dietz: "Det viktigaste jag har gjort i år"

2017-10-21 08:00  
"Nu ser man dum ut om man inte vet vad en influencer och bloggare är", säger Margaux Dietz.

HELGLÄSNING. Bloggaren och influencern Margaux Dietz berättar om valet att publicera förlossningsvideon, skambud från företag och hur synen på bloggare har förändrats.

Elle-bloggaren och influencern Margaux Dietz var den som tog hem Årets influencer. Priset delades ut av intresseorganisationen Influencers of Sweden som för första gången höll i en gala tillägnad "Sveriges mest kreativa och affärsdrivna innehållsskapare".

– Det känns otroligt roligt att så många har röstat på mig, det känns absolut bäst, säger Margaux Dietz till Dagens Media och fortsätter:

– Jag är stolt över att jag har lyckats åstadkomma så mycket, trots att jag blev mamma i år.

Margaux Dietz har bloggat och publicerat innehåll på sociala medier under tre års tid men det var i år som hon slog igenom på riktigt med sin omtalade förlossningsvideo.

Det var dock inte planerat från början att hon skulle filma under förlossningen, än mindre lägga ut videon.

– Jag hade filmat en del under graviditetens gång och uppdaterat mina följare kring hur jag mått, så det fanns en tanke om att jag kanske skulle filma förlossningen också men det var inget jag hade bestämt. När jag stod där på Seven Eleven och vattnet gick så råkade jag ha kameran i väskan och då kände jag att det var ödet.

Ett par veckor efter förlossningen tar hon upp kameran och tittar på materialet som hon spelat in och förvånas över hur mycket hon redan glömt bort.

– Elin Nylund som jobbar för mitt bolag klippte ihop en film men när jag var färdig kände jag först att jag ville radera den. Det är väldigt läskigt att komma ut med en sådan video och man är väldigt sårbar, men jag lade ut den på Youtube i alla fall.

Men hon får kalla fötter och efter bara några minuter tar hon ned den igen. Men då har hundratals följare redan hunnit se den.

– Jag fick över 200 meddelande från folk som hörde av sig och bad mig att lägga upp den igen och skrev att det var det bästa de sätt. Då lade jag upp den igen.

Hur känns det så här i efterhand att ha lagt upp videon?

– Det är det viktigaste jag har gjort i år, jag har faktiskt åstadkommit något som hjälper folk och det genom sociala medier.

På bloggen uppdaterar Margaux Dietz två till tre gånger per dag medan det på Youtube blir ungefär två till tre klipp i veckan. Hon säger att ämnena är desamma oavsett kanal men att video blir ett mer nära och personligt format där hon tydligare kan visa vem hon är.

Innan Margaux Dietz helt och hållet satsat på sin egen blogg har hon även hunnit med att vara chefredaktör för devote.se och profilansvarig på Modern Women Media. I september i år gick hon över till att blogga för Elle.

Hur upplever du att synen på bloggare och influencers har förändrats under åren?

– Det blir bättre och bättre för varje månad som går. Förut ville man nästan inte veta vad en bloggare var, nu ser man dum ut om man inte vet vad en influencer och bloggare är – det är allmänbildning nu, säger hon och fortsätter:

– Företag har förstått hur slagkraftigt det är att arbeta med influencers i jämförelse med traditionell media.

Men fortfarande är influencer marketing en relativt ny annonsform och Margaux Dietz har börjat föreläsa kring ämnet för att utbilda och hjälpa företag i hur man väljer rätt person till rätt annonsuppdrag. Det är också något som hon kommer satsa mer på framöver.

Hur resonerar du kring annonssamarbeten?

– Jag väljer uppdrag utifrån vilka följare jag har och vilka företag som ligger mig rätt i tiden. Det ska både matcha mig som person och företages målgrupp, jag vill inte göra samarbeten som varken gynnar någon av parterna. Sedan vill jag även arbeta med återkommande varumärken som det finns en långsiktighet kring.  

Får du fortfarande skambud från företag?

– Ja, det händer dagligen. Det kan exempelvis handla om att jag erbjuds en hårspray mot att lägga ut två bilder på Instagram om produkten. Då handlar det om att företag som behöver utbildas i hur det egentligen fungerar. Oftast har de inte ens läst på om jag verkligen är rätt profil för dem. Sedan märker man rätt snabbt om man har fått ett massutskick till flera bloggare, flera gånger har det hänt att företag inte ens dolt vilka mer de skickar till.

Jag såg på din blogg att du hade ett möte på Googles kontor i fredags för att delta i en Youtube-panel. Hur ofta går du på den typen av möten?

– Det är viktigt att hålla sig i framkant och få idéer för hur jag kan utveckla min plattform. Det är roligt att träffa andra som arbetar med Youtube, för det här yrket blir ofta lätt ensamt. Man lägger upp klipp som man har filmat själv och träffar inte så många andra inom branschen. Det är väldigt viktigt att träffa andra som har liknande jobb som man kan diskutera med.

Vad blir nästa steg för dig nu?

– Jag kommer fortsätta att blogga för Elle och gick nyligen till Splay. Vi har stora planer och utvecklar en programserie som vi hoppas mycket på, men jag kan inte riktigt avslöja än vad det kommer att handla om.

Hanna Frick

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt