Marabou på Instagram-offensiv under 2016

2017-01-05 13:03  
Kontot med nästan 200 000 följare. Foto: Skärmdump från Marabous Instagram-konto.

Marabou är det varumärke i Sverige som växte mest på Instagram under 2016. Här är de övriga svenska varumärken som gick bäst på Instagram under året.

En gång i månaden listar optimeringsföretaget Zalster de svenska varumärken som väcker störst intresse på Instagram. Den här gången har bolaget även presenterat en årskrönika för året 2016. 

Vilket är Sveriges mest engagerande varumärke på Instagram under året om gick? Och vilket varumärke är Sveriges mest växande?

Rapporten vilar på antal följare, snitt-likes per uppladdning plus en "engagemangsgrad", vilken räknas ut genom att dela antalet snittlikes med antal följare. Till sin årskrönika har man tagit hänsyn till alla konton som spårats under hela 2016 för att kunna dra en slutsats om vilka som haft högst engagemang och växt mest.

Resultatet då?

Skistar var med kontot @skistarvemdalen det varumärke som engagerade mest på Instagram under 2016. Men kontot som däremot växte mest under 2016 var Marabous. Ett konto som idag har 196 000 följare.

Varumärkena som engagerade mest på Instagram under 2016:

1. @skistarvemdalen

2. @bregottfabriken

3. @skistar_salen

4. @mjau_sverige

5. @securitassverige

Varumärkena som växte mest på Instagram under 2016:

1. @marabousverige (+109 935 )

2. @ikeasverige (+94 198 )

3. @flysas (+58 278 )

Simon Nilsson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt