Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Marabou lockar bloggare med lyxresa

Publicerad: 17 Mars 2011, 09:56
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:17

Rädda julen, Vintervit och Chokladkoden. Nu är det dags igen för en Marabou-kampanj i sociala medier. Den här gången jagas Sveriges bästa choklad-cv.


Marabou har arbetat aktivt med kampanjer i sociala medier i ett par år. Den senaste går ut på att vaska fram fyra kunniga chokladambassadörer, två svenskar och två danskar.

Deras uppdrag blir att skriva om choklad i Marabous sociala forum och rapportera från en resa i höst till Ecuadors kakaoodlingar.

Syftet är att marknadsföra Marabou Premium och sprida kännedom om bolagets Rainforest Alliance-certifiering. Ingo är reklambyrå och Prime står för pr.

– Vi letar efter folk med ett passionerat intresse för choklad och chokladens ursprung och som är aktiva i de digitala kanerna. Vi ska helt enkelt sålla fram de bästa choklad-cv:na, säger Malin Jönsson, marknadschef på Marabou.

På drygt en vecka har konfektyrbolaget fått in nära 500 ansökningar på kampanjens Facebook-sida.

Det här är första gången Marabou knyter till sig ambassadörer. I utbyte får vinnarna en utbildning i choklad och chokladtillverkning och alla kostnader i samband med Sydamerika-resan betalda.

De ska också få en symbolisk ekonomisk ersättning för att skriva om ämnet i sociala medier.

– Vi kommer inte att tvinga dem att skriva på något visst sett utan de måste vara fria att skriva om sina upplevelser. Det är så klart alltid en risk när man jobbar med social medier, men den tar vi eftersom vi har mer att vinna än förlora, säger Malin Jönsson.

Marabou ska sedan utvärdera projektet. Om det faller väl ut kan det hända att chokladtillverkaren fortsätter att jobba med någon av ambassadörerna och då kommer de göra en ny, separat överenskommelse om ersättning.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.