Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Måns Ulvestam: ”Stefan Lundell och Deqa Abukar får min nyårshyllning”

Publicerad: 20 december 2021, 09:08

Apples integritetsuppdatering iOS14, och hur den påverkade annonsörer skakade om mest 2021, menar Måns Ulvestam.

JULFRÅGAN. Enligt tradition avslutar Dagens Media året med ”Julfrågan” där tongivande personer i branschen reflekterar kring året som varit, och tittar under locket på det nya. Först ut, Acast och Sesamygrundaren Måns Ulvestam, som siar om filterbubblans återkomst 2022.


Ämnen i artikeln:

AcastMåns UlvestamMediebranschen summerar 2021SesamyBreakit

Vilken var den viktigaste branschhändelsen 2021?

 – Jag tycker att det var Apples integritetsuppdatering iOS14 som skakade om mest. Att användarna kan säga nej till tracking påverkar ju de flesta mediers annonsintäkter. Och det faktum att det var Apple som genomförde ändringen kommer att göra det än mer troligt att det sprids till de andra ekosystemen. Det är kul att annonsbranschen måste upp på tårna igen, nu när de inte längre serveras mängder med integritetskänslig data.

 Vem i branschen förtjänar att hyllas lite extra efter året?

 – Stefan Lundell & Deqa Abukar fick Stora journalistpriset som årets förnyare för satsningen Shift. De kan få min nyårshyllning också, det var riktigt bra gjort att vidga vyerna.

 Vad är ditt personliga nyårslöfte?

–Vidga vyerna.

 Vilka frågor blir avgörande för branschen 2022?

– Ur ett samhällsperspektiv gör filterbubblan comeback som aktuellt ämne. Jag tror det är oundvikligt nu när digitala mediers algoritmer blir alltmer effektiva på att skapa så kallat engagerande innehåll samtidigt som alltmer innehåll låses in i abonnemang. Dessa två faktorers samverkan gräver ett stort svart hål, snarare än en bubbla, där de som tycker likadant samlas och bekräftar varandras åsikter. Filterbubblan blir i slutändan ett demokratiskt problem som måste hanteras. Men skall man vara krass så är det avgörande för branschen, precis som varje år, hur branschen hanterar annonsintäkter och optimerar premiumintäkter.

LÄS ÄVEN: Sesamy ska få mediebranschen att byta fokus: ”Peak subscription är här” 

Janne Naess

Reporter

janne.naess@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.