Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag26.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

”Många annonsörer går över till Instagram”

Publicerad: 3 Mars 2016, 06:11
Uppdaterad: 3 Mars 2016, 08:59

Det har blivit dyrare att annonsera på Instagram.


Ämnen i artikeln:

Instagram

Rabattkodsföretaget Cuponation, baserade i München, var ett av bolagen som fick annonsera på Instagram redan under den första testperioden. Sedan Instagram öppnades för alla annonsörer i höstas har man fortsatt att annonsera på plattformen.

– Instagram har haft en väldigt snabb utveckling. Över 200 000 annonsörer har annonserat på plattformen sedan i september och man har på bara fem månader gått om Twitter i antalet annonsörer, säger Lukas Ohlsson, digital strateg på Cuponation, till Dagens Media.

En viktig faktor i den explosionsartade utvecklingen tror Lukas Ohlsson är att videoannonserna förlängts från 30 till 60 sekunder.

Och han tror att annonstillväxten kommer att fortsätta.

– Jag tror att många annonsörer som redan går på moderföretaget Facebook kommer att gå över till Instagram, bland annat eftersom man redan använder Facebooks segmenteringsverktyg som är ett av de mest avancerade verktygen för att nå rätt målgrupp.

Men samtidigt har tillväxten på Instagram gjort att det blivit dyrare att annonsera.

– Kostnaden per klick ligger nu på ungefär samma nivå som på Facebook.

Den inledande kritiken mot att Instagram öppnades för annonser upplever dock Lukas Ohlsson har avtagit.

– Folk vänjer sig vid formaten så kritiken avtar stegvis. Det var exakt samma som skedde när Facebook introducerade annonser.

Dessutom är det en fördel att annonserna inte har så hög frekvens.

– Användarna bombarderas inte med annonser. En annan fördel är också att en majoritet av användarna är under 35 år, då blir det en naturlig kanal för företag som riktar sig till yngre målgrupper. Dessutom finns det studier som visar att engagemanget på Instagram är tio gånger högre än på Facebook, säger Lukas Ohlsson.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Instagram

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.