Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Många anmälningar mot Facebook

Publicerad: 18 September 2013, 06:36
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:34

Vilseledande marknadsföring av tävlingar, förklädd textreklam och negativ avtalsbindning. Listan över anmälningar mot Facebook för oseriösa annonser fortsätter att växa.


Zoosk, Monsterenergy, SJ, Spotify, SMSGuld och Lancome är bara några av företagen som anmälts till Konsumentombudsmannen gällande marknadsföring på Facebook.

– Vi har fått in massor av anmälningar mot Facebook, det har bland annat handlat om annonser där kunderna hamnar i abbonemangsupplägg, som kan bli väldigt dyra, säger Henrik Örnstedt på Konsumentverkets rättsenhet.

Konsumentverket har nyligen lagt ner ett tillsynsärende efter att Facebook lovat bättring.

– Det var två annonser som vi agerade emot, och valde att driva ett ärende, vi har haft en dialog med Facebook, som lovat att plocka bort dem, säger Henrik Örnstedt.

Trots det kommer det hela tiden in nya anmälningar mot Facebook. Jan Fredriksson på Northen Link pr, som sköter Facebooks mediekontakter i Norden, menar att det med största sannolikhet rör sig om annonsörer som skapat sina egna annonser och som brutit mot Facebooks regler.

– Det finns tekniska och manuella funktioner för att kolla att annonserna ska vara okej, men att det är några annonser som sluppit igenom inte bra för någon, det är inte bra för användarupplevelsen, det inte bra för seriösa annonsörer och det är inte bra för Facebook. Konsumentombudsmannen och Facebook har ett gemensamt intresse av att hitta bästa möjliga lösning framåt.

Någon konkret åtgärd för hur användarna ska slippa oseriösa annonser i framtiden finns inte.

– Facebook får jobba långsiktigt med vad som är tekniskt möjligt och så att det blir rimligt för de som är seriösa. Det gäller att stoppa de som brutit mot reglerna utan att det blir för krångligt för de seriösa annonsörerna som äntligen har hittat en kanal där de kan nå ut till en enorm räckvidd, säger Jan Fredriksson.

Fram till dess är det upp till användarna att reagera och anmäla oseriösa annonsörer.

– Facebook har ett system som bygger på ”notice and take down”, som går ut på att man uppmanar användare att klicka på krysset så tar Facebook bort annonsen. Det kan låta simpelt men det är inte så många som har liknande system, visst har man saker man kan utveckla, men Facebook ligger långt framme i branschen.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.