Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Magnus Zaar tar in tidigare Aftonbladetchef

Publicerad: 11 September 2015, 07:14
Uppdaterad: 6 December 2015, 11:52

Magnus Zaar tar in Simon Madeling som partner i sitt onlinevideo-bolag som får namnet Think Agency.


Magnus Zaar lämnade jobbet som chef för Aftonbladet TV i våras och drog då igång bolaget Zaar TV med brittiska tidningen The Telegraph som kund.

Nu tar onlinevideo-bolaget ett nytt kliv och byter namn till Think Agency. Samtidigt går Simon Madeling, tidigare kommersiell produktchef på Aftonbladet TV, in som delägare.

Dessutom anställs Sigrid Tollgård som projektledare.

– Vi kommer att ta ett helhetsgrepp, från strategi och organisation till hur man bygger en plattform, distribution och hur man kan tjäna pengar på det hela, säger Magnus Zaar till Dagens Media.

Magnus Zaar poängterar att Think Agency inte är en content-byrå.

– Både content-byråer och produktionsbolag ligger i mitten av kedjan och tar inte helhetsgreppet. Vi kommer att jobba med dem snarare än att bli konkurrenter.

Syftet med bolaget är att hjälpa både mediebolag och större företag att göra förflyttningen till onlinevideo.

– Behovet är väldigt stort just nu. Att göra förflyttningen till video är dyrt och måste göras ganska snabbt, eftersom det är dit konsumtionen går. Annonsörer behver fundera över ett alternativ till linjär tv som de kan ha kontroll på.

Förutom The Telegraph jobbar Think Agency idag med Handelsbankens ekonomikanal EFN och det svenska programbolaget Flow Network. Ytterligare kunder är på gång in, både i Sverige och Storbritannien.

– Vi kommer att anställa ytterligare under hösten. Vi har digital kompetens på gång in som vi behöver för att hantera vissa projekt.

LÄS ÄVEN:

Magnus Zaar utvecklar engelsk nyhetssajt

Här är Magnus Zaars nya uppdrag

Tv-chefen lämnar Aftonbladet

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.