Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Magasinstjänst från Google

Publicerad: 15 September 2009, 07:25
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:14

Google Fast Flip ska bli en tjänst där nätsidor ska kunna läsas likt ett magasin på nätet.


Fast Flip samlar nyhetsartiklar, fördjupningar och debatter knappt 30 amerikanska medier, bland annat New YOrk TImes, Tha Washington Post och Newsweek. Tjänsten finns ännu bara tillgänglig genom Googles utvecklingsplattform Labs och bara för engelskspråkiga.

Enligt Google ska tjänsten kombinera det bästa från både tryckta och webbaserade medier. I tjänsten finns kontextuella annonser som ska vara relevanta för innehållet på sidorna. Intäkterna delas mellan Google och de inblandade mediehusen.

– Google erbjuder reklam på Fast Flip som fungerar på samma sätt som sökordsmarknadsföring där förlaget får en del i vinsten, men förlagen kan själva avgöra om de vill ha annonser i samband med sina artiklar eller inte. BBC exempelvis har inte några annonser, säger Helena Linden på Googles pr-byrå Just PR.

Alla annonserna som finns på tidningarnas vanliga sajter följer ej med in i Google Fast Flip men enligt Helan Liden kan reklamen även synas i Google Fast Flip.

Materialet i Fast Flip är skärmdumpar från magasinssatjer och är länkade till respektive sajt.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.