Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt

Macron vinner valet – enligt sociala medier

Publicerad: 5 Maj 2017, 13:46
Uppdaterad: 5 Maj 2017, 13:52

Bild 1/2  Antalet omnämnaden i sociala medier 5 april-4 maj 2017.

Emmanuel Macron vinner det franska presidentvalet – om man ska tro snacket i sociala medier. Det visar en analys från Meltwater.


Ämnen i artikeln:

Meltwater

På söndag är det dags för det franska presidentvalet. Analysföretaget Meltwater har tittat på hur diskussionerna i sociala medier gått, mellan 5 april och 4 maj, kring de två presidentkandidaterna.

Under tidsperioden har det totalt skrivits 2 353 080 franskspråkiga inlägg på Twitter, Facebook, i forum och på bloggar som berör Emmanuel Macron och Marine Le Pen.

Emmanuel Macron har fått störst del av utrymmet – nästan 60 procent – vilket enligt Meltwater tyder på ett större engagemang för kandidaten.

”Macron får i våra analyser större exponering i sociala medier både generellt sett, men även sett till specifika hashtags där stödet är ännu större varför mycket talar för honom som Frankrikes nästa president”, skriver Meltwater i analysen.

Emmanuel Macron har varje dag under den undersökta månaden fått fler omnämnanden i sociala medier än Marine Le Pen – dock med två undantag. Första gången var 29 april vilket var dagen då Marine Le pen offentliggjorde sitt val av premiärminister; hennes tidigare rival Nicolas Dupont-Aignan. Det andra tillfället som Marine Le Pen lyckades ta sig förbi Emmanuel Macron var 4 maj, dagen efter den franska presidentdebatten mellan de två kandidaterna.

Enligt Meltwater handlar diskussionerna i sociala medier mer om personligheterna Emmanuel Macron och Marine Le Pen än deras politik och sakfrågor:

”Kampanjerna har kritiserats för att vara relativt intetsägande och Macron speciellt har anklagats för att ge för få konkreta förslag. Valet på söndag kan i stor utsträckning komma att handla om deras personligheter, då folk inte vet tillräckligt mycket om vad de faktiskt vill. Detta speglas alltså i sociala medier – där avsaknaden av dialoger kring politik styr samtalet till att istället handla om politikerna.”

I redaktionella franska medier fördelas däremot utrymmet mer jämnt mellan de två kandidaterna, dock med en liten övervikt för Marine Le Pen som får nästan 53 procent av omnämnanderna.

”Den så kallade Bradley-effekten, där väljare undviker att tala om för opinionsinstitut vad de egentligen tycker, finns historiskt sett inte i Frankrike i samma utsträckning som i exempelvis Sverige och USA. Det ger oss än mindre anledning att tro att Le Pen skulle ta sig förbi Macron under valdagen. Slutsatsen styrks av våra analyser av sociala medier där Macron har haft mer engagemang”, skriver Meltwater i analysen.

Gårdagens presidentvalsdebatt har beskrivits som hård och smutsig, och lik de debatter som hölls mellan Donald Trump och Hillary Clinton inför det amerikanska presidentvalet. Enligt Meltwater ansåg 63 procent av de franska tv-tittarna att Emmanuel Macron gick vinnande ur debatten. Motsvarande siffra för Marine Le Pen var 34 procent.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Meltwater

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev