Lydecker: "Mediestormen påverkar inte vår relation med Google"

2018-03-16 16:08  
Alexander Lydecker. Foto: Janne Næss

Bonnier News Sales försäljningsdirektör Alexander Lydecker ställer sig bakom granskningarna av Google, samtidigt som han hyllar annonsavdelningens nära samarbete med techjätten.

Den senaste tiden har det stormat rejält kring Google i Sverige, till följd av granskningar gjorda av Expressen och DN. Youtube har spridit filmklipp där journalister och advokater hotats, propaganda från högerextrema grupper har visats upp som nyheter i Googles söktjänst, och techjätten har dessutom sålt annonser på sidorna i fråga.

Den efterföljande kritiken har haglat från alla håll och kanter, och irritationen har tilltagit bland publicister när Google gjort sig otillgängliga, och dröjt med sina svar.

Parallellt med Bonnier-redaktionernas granskningar av techgiganten, har Bonnier News Sales, med försäljningsdirektören Alexander Lydecker i spetsen, fördjupat sitt samarbete med Google. I mitten av januari offentliggjorde Bonnier News sitt utökade annonssamarbete inom programmatic med techjätten, och så sent som för några veckor sedan var försäljningsdirektören och ett team från hans avdelning på studiebesök på techjättens kontor i New York.

Redaktioner och säljavdelningar är av goda skäl åtskiljda i mediehusen, och den ena handen ska inte veta vad den andra gör. Samtidigt så befinner sig mediebranschen i en situation då redaktionellt och kommersiellt allt mer flyter ihop.

Så vad händer med relationen till techjätten, när en del av Bonnier hårdgranskar Google, samtidigt som en annan arbetar för att knyta en nära allians?

Alexander Lydecker:

– Mediestormen påverkar inte vårt samarbete med Google på något sätt. Det är vattentäta skott mellan det kommersiella och det redaktionella på Bonnier – det är en del av vår styrka och vårt publicistiska DNA.

Han berättar att det händer att han får förklara för kunder som hamnat under journalisternas lupp, hur det fungerar när man samarbetar med en publicist. I fallet med Google har det emellertid över huvudtaget inte kommit upp.

– Våra kompisar på Google har full respekt för hur det fungerar, säger försäljningsdirektören och lägger till:

– Och samlat på Bonnier så pratar vi i väldigt positiva ordalag om samarbetet.

Har du i din roll något ansvar att sätta press på Google?

– Nej, det finns ingen som helst anledning för mig att sätta press på dem. Google hjälper oss jättemycket och mitt uppdrag är att säkerställa att implementeringen med dem går framåt. Det är det jag fokuserar på, svarar Alexander Lydecker, och lägger samtidigt till att han ställer sig bakom Bonnier-titlarnas granskningar.

Du har sagt att Bonnier News Sales har fler projekt på gång med Google?

Det stämmer bra, men det är inget som jag kan berätta om just nu.

Janne Naess

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt