Lydecker: ”Googles annonspolicy är feltolkad”

2018-05-08 08:08  
Bonnier News försäljningsdirektör Alexander Lydecker Foto: Olle Sporrong. Googles huvudkvarter, Foto: Wikimedia

Branschen om Googles nya annonspolicy. Att som mediehus ge bort persondata på lösa grunder kan vara ett brott mot GDPR, menar Sveriges Annonsörer. Bonnier News försäljningdirektör Alexander Lydecker, liksom Google själva, hävdar att techjättens nya annonspolicy är feltolkad.

Enligt Breakit kan Googles nya annonspolicy komma att slå hårt mot svenska mediehus.

Google uppges kräva att mediebolag ska ha ett godkännande från sina användare för hantering av deras data. Nätjätten vill sedan kunna använda denna data, utan att behöva ange på vilket sätt, eller till vad.

Om den insamlade informationen hanteras felaktigt, faller skulden på mediebolagen.

Medierna har fram till de 25 maj på sig, dagen då GDPR träder i kraft, att acceptera Googles nya annonspolicy. Om så inte sker stryps, enligt Breakits rapportering, mediebolagens annonsflöden på Googles programatic-plattform Doubleklick.

Att inte godkänna den nya policyn skulle kunna innebära förluster i miljardklass för svenska medier. Att godkänna den å andra sidan, kan bryta mot GDPR.

– I praktiken skulle det innebära att Google tillförskansar sig rättigheter utan att säga vad de vill göra. Det finns en konkurrensrättslig tveksamhet i att Google som den dominerande aktören på marknaden dikterar sådana villkor. Avtalsfriheten är stor, men det kan röra sig om missbruk av dominerande ställning när man tvingar in parter i ett avtalsvillkor som de inte annars skulle ha accepterat, säger Sveriges Annonsörers förbundsjurist Tobias Eltell till Dagens Media.

Ur en GDPR-aspekt så blir det väldigt svårt för mediebolag att överlåta registrerade uppgifter till Google utan att till sina användare ange varför, och till vad uppgifterna ska användas, menar förbundsjuristen.

– Från ett GDPR-perspektiv är jag inte säker på att det skulle fungera. Man ska komma ihåg att rätten till de egna personuppgifterna från och med den 25 maj är en mänsklig rättighet, den är blytung.

Google måste vara transparenta, och förklara för medierna vad de ska göra med personuppgifterna i såfall, det är ju det som är kärnan i GDPR, säger han.

– Som prenumerant på en dagstidning till exempel, så tror jag att de flesta accepterar att en publicist registrerar ens personuppgifter. Men att medieföretaget sedan överlåter dem till Google, det är tveksamt. Som registrerad användare har jag rätt att veta vad mina uppgifter används till, och att ge bort dem på lösa grunder kan vara ett kontraktsbrott, och ett brott mot GDPR, säger Tobias Eltell.

"Artikeln innehåller feltolkningar"

Bonnier News Sales, har sedan en tid tillbaka ett nära samarbete med Google, som fördjupades än mer i mitten av januari då publisisten utökade sitt annonssamarbete inom programmatic med techjätten. 

Bonnieravdelningens försäljningsdirektör Alexander Lydecker hävdar att Breakits artikel innehåller en del feltolkningar av Googles nya annonspolicy, vilket han menar inte är så konstigt, då det är en policy som ständigt uppdateras.

– Google ska inte att göra någonting med Bonniers data som vi inte har godkänt. Vi har jobbat otroligt mycket och länge med GDPR för att skapa trygga annonsmiljöer, och för att se till att våra besökares data används på rätt sätt och med stöd av lagstiftningen. Vi kommer alltid att säkra upp att vi befinner oss väl på rätt sida av den gränsen, säger han till Dagens Media.

Alexander Lydecker menar att det cirkulerar en hel del information som bygger på okunskap, när det kommer till både GDPR och hur Google arbetar.

– Eftersom vi verkar i en bransch som nu är enormt teknikorienterad, och många bolag bygger hela sin affär kring just data, så blir detta ett väldigt hett ämne med snabba tolkningar åt höger och vänster. Vi lägger ner stor kraft i att vara ute och träffa våra kunder, för att hjälpa dem att bättre förstå vilket ansvar vi har gentemot alla våra användare, i och med den nya lagstiftningen som kommer nu i maj. Och det här är ett stort arbete som kommer att fortlöpa även efter att lagen träder i kraft.

– Google får svara för sig själva, men vi som jobbar med dem har kontakt med dem nästan dagligen, och vi för en öppen dialog om hur vi tillsammans ska kunna säkra upp en trygg digital miljö.

Finns det en ny annonspolicy på bordet, och har Bonnier News accepterat den i såfall?

– Det pågår ett arbete, men ingenting är hundra procent klart än. Vi går inte ut med någonting före den 25 maj, men jag kan säga att vi för en väldigt nyttig dialog om ett nytt medgivandeverktyg bland annat, som förhoppningsvis blir branschstandard, säger Alexander Lydecker, som även sitter i IAB:s (svenska) styrelse – som är med och utvecklar det nya verktyget.

GoogIe, som i och med Breakits rapportering anklagas för att skydda sin affär och motarbeta GDPR, skriver i ett mejl till Dagens Media att techsajtens artikel innehåller direkta felaktigheter. Techjätten menar att publisister visst får veta exakt vad den insamlade datan kommer att användas till.

Riktlinjerna kring GDPR är krav på medgivande när det kommer till personaliserade annonser. Vi har alltid bett publicister om samtycke från användare för användning av våra annonsverkyg på deras sajter, och nu uppdaterar vi helt enkelt det kravet – i linje med GDPR. Eftersom vi tar beslut kring databearbetning för att hjälpa publicister att optimera annonsintäkter, kommer vi att fungera som ”Controllers” i förhållande till våra publicist-produkter, i linje med de krav som GDPR ställer. Det innebär inte några utökade rättigheter till deras data. Vi har ett nära samarbete med våra publicist-partners och jobbar hängivet med att ta fram verktyg för att hjälpa dem att samla in sina användares medgivanden”, skriver Google.

Google kommer att lansera ett verktyg före den 25 maj, som ska underlätta för de mediebolag som vill visa upp icke-personaliserade annonser på sina plattformar. Nätjätten jobbar även på det förslag till samtycke-verkyg utformat för publisister – som Alexander Lydecker nämner – tillsammans med IAB Europe. 

Breakit rapporterar även att fyra tunga internationella branschorganisationer, Digital Content Next, News Media Alliance, News Media Associaltion samt European Publishers Council, har skrivit ett protestbrev till Googles vd Sundar Pichai, med anledning av nätjättens nya annonsregler.

I European Publishers Council finns Bonniers Koncernchef Thomas Franzén samt Schibstedchefen Rolv Erik Ryssdal.

Janne Naess

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Åsikter & debatt