Digitalt presenteras av:

Lyckad börsnotering för Snapchat

Bild: Snapchat.

De första timmarna på börsen blev en framgång för Snapchat och aktien klättrade med 40 procent.

Det var i november förra året som Snapchat ansökte om börsnotering.

Igår torsdag 2 mars ägde tillslut noteringen rum av Snap Inc, moderbolag till Snapchat, på New York-börsen – något som kallats den största börnsintroduktionen sedan e-handelsjätten Alibaba 2014.

Aktien var högt värderad på förhand till 17 dollar. De första timmarna blev en framgång, och aktien klättrade med 40 procent till 24 dollar. Det skriver Di Digital.

Den lyckade börsnoteringen innebär att nyemissionen drar in motsvarande 32 miljarder kronor. Bolagets marknadsvärde blir därmed inledningsvis 24 miljarder dollar, motsvarande närmare 220 miljarder kronor.

Som jämförelse har Facebook ett börsvärde på cirka 397 miljarder dollar, enligt Di Digital.

Joakim Bornold, sparekonom på Nordnet, säger till Expressen Dina Pengar att han tror att introduktionen intresserar svenska aktiesparare, eftersom att många känner till Snapchats tjänster. Men även techbranschen följer noteringen noga.

– Det amerikanska noteringsklimatet är väldigt svagt, inte alls som i Sverige. Därför blir det här ett viktigt prov för marknaden. Går det att sätta de här stora bolagen på börsen?

Snapchat uppgav i slutet av 2016 att man har 158 miljoner dagliga användare, och är idag det tredje största sociala nätverket i Sverige.

När rapporten "Svenskarna och sociala medier 2016" från Internetstiftelsen i Sverige släpptes i oktober 2016, uppdagades jättesiffrorna – 92 procent av alla gymnaisetjejer i Sverige använder idag Snapchat dagligen. Det är den högsta användingen av en tjänst som Internetstiftelsen någonsin uppmätt.

Amanda Törner

Reporter

Publicerad 2017-03-03 09.48Uppdaterad 2017-03-06 07.49

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: