Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Lunarstormgrundare tar upp kampen om sociala medier

Publicerad: 19 Februari 2009, 09:25
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:32

Lunarstormgrundaren Rickard Erikssons tjänst för att kartlägga sociala medier blir webbaserat och kan bli betaltjänst för företag. "Vi kan inte hänga upp oss på en vikande annonsmarknad", säger Rickard Eriksson.


Rickard Eriksson, vd för Totiki. Totiki är en tjänst för att på ett och samma ställe kunna följa alla sina sociala nätverk. Tjänsten släpptes för allmänheten i september men har hittills bara funnits som ett fristående program.

- Vi såg att Totiki blev ett kvällsfenomen som inte användes på jobbet eller i skolan. Sedan fungerade det bara på Windows. Med en webbaserad version blir det enklare och öppnare, säger Rickard Eriksson, vd på Totiki och grundare av Lunarstorm.

Tjänsten används i dag av "ett par 10.000" enligt Rickard Eriksson. Tjänsten stödjer ett 60-tal tjänster, bland annat Myspace, Facebook, Bilddagboken, Twitter, Last FM och Flashback.

- Vår ambition är att på varje marknad där vi finns täcka in de 100 största sociala medierna, sedan släpper vi ett öppet API så att användarna kan göra egna pluginer för mindre tjänster.

I dag släpps också två nya pluginer, en omvärldsbevkare där valfria sökord kan sökas av i nyhetsmedier och bloggar, samt en speciell plugin för att följa rättegången mot The Pirate Bay. Totiki stöder också Sesams nyhetssök, Twingly och RSS-flöden. Därmed kan tjänsten användas för omfattande omvärldsbevakning.

- Jag har sedan i september använt Totiki för just detta. Med RSS-pluginet går det att komplettera med bevakning av specifika branschområden. Tjänsten kan bli ett verktyg för pr-byråer och jag vet att skivbolag redan i dag använder Totiki för att ha koll på sina artister som ofta har profiler på många olika sajter.

Totiki är i dag annonsfinanserat men Rickard Eriksson vill bredda sig.

- Vi har precis kommit i gång med annonsdelen men vi kan inte hänga upp oss på en vikande annonsmarknad. Därför tittar vi på att dela upp tjänsten mot olika målgrupper och ta betalt för tjänsten för till exempel stora koncerner som vill använda den för sin informationshantering.

När Totiki lanserades i september var tanken att sprida tjänsten till övriga Norden under hösten och våren, dessa planer ställdes dock in tillförmån för utvecklingen av webbtjänsten. Men Totiki ska lanseras på andra marknader säger Rickard Eriksson.

- Vi kan inte driva tjänsten på alla marknaden. Därför har vi just nu inlett kartläggningen av marknaden i ett av Europas största länder för att se vilka aktörer som kan vara intresserade av att licensiera tjänsten.

Totiki har i dag tio anställda. Bolaget ägs av Rickard Eriksson tillsammans med ett par mindre investerare i Varberg där bolaget har sitt säte.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.