Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

LRF Media i nätsatsning - men skepsisen finns kvar

Publicerad: 12 April 2010, 08:07
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:55

LRF Media lanserar en samlingssajt för 16 av förlagets titlar. Men förlagets inställning till nätet är densamma. ”Det är svårt för tidningar och tidskrifter att tjäna pengar” säger vd:n Håkan Fredlund.


LRF Media har traditionellt sett inte varit en stark nätaktör. När Dagensmedia.se intervjuade LRF Medias vd Håkan Fredlund i samband med förvärvet av TTG sa han:

– Det är riktigt som du säger, vi har inte varit lika offensiva på nätet som i print. Det sammanhänger med att det fortfarande inte har varit helt lätt att skapa affärer på nätet.

Nu lanserar förlaget Mixr.se, en samlingssajt för 16 av förlagets titlar. På sajten finns material från tidningarna, men också exklusivt webbmaterial.

– Vi har sett en viss efterfrågan från annonsmarknaden, säger Håkan Fredlund.

Skepsisen mot nätet finns dock kvar och Mixr ska inte ses som ett tecken på ett förändrat synsätt från förlagets sida.

– Vi har inte ändrat oss när det gäller nätet. Vi har samma uppfattning, det är svårt att skapa lönsamhet för tidningar och tidsrifter. Vi ser oss för. När man pratar om satsning betyder det oftast förlust, men just nu tycker vi att det är rimligt att göra detta, säger Håkan Fredlund.

Enligt LRF Media har förlagets befintliga sajter runt 200 000 besökare i veckan.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.