Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

LRF Media-ägda Ehandel startar mediehus för liveshopping

Publicerad: 20 November 2020, 11:09

LRF Media-ägda Ehandel är i färd med att starta upp ett nytt mediehus specialiserat på nya shoppingtrenden liveshopping.

Foto: Ehandel

LRF Media-ägda Ehandel och nyhetssajten Ehandel.se startar mediehuset Ehandel.Live som ska fokusera på liveshopping.


Ämnen i artikeln:

LRFe-handelLRF Media

Liveshopping är ett e-handelsfenomen som fötts i Kina och sedan spridit sig över världen. Det beskrivs ofta som ”TV-shop” i realtid, enligt ett pressmeddelande från Ehandel ägs av Lantbrukarnas riksförbunds förlag och mediehus LRF Media och som bland annat driver nyhetssajten Ehandel.se. 

LÄS OCKSÅ: Case: Därför testar Samsung liveshopping

Liveshopping kretsar mycket kring att företag, ofta i samarbete med influencers, presenterar produkter i livesända videoklipp vars tittare, i realtid, kan köpa produkterna som visas upp.

LÄS MER: Fem branschprofiler om fenomenet liveshopping 

Ehandel bedömer att det kan bli en viktig marknadsförings- och försäljningskanalen i främst den yngre målgruppen. Restriktionerna om social distansering, till följd av pandemin, antas också elda på liveshopping-trenden, enligt Ehandel.

– Vi har arbetat med det här i nästan ett år. Vi brinner för att hjälpa e-handlarna att nå framgång och vi är övertygade om att liveshopping kommer att bli en superviktig kanal för alla e-handlare framåt, säger Johan Svensson, vd på Ehandel, i en kommentar.

LÄS MER: E-handeln – en utmaning eller affärsmöjlighet för mediehusen? 

”Vi ska bli ett Netflix för liveshopping”

Mediehuset ska heta Ehandel.Live och sända liveshopping-program ”inom flera olika ämnen och intresseområden helt utan kostnad”, framgår det. Det ska också vara möjligt för tittare att registrera sig på plattformen vilket ger dem förhandsinformation om programmen, liksom om produkter och erbjudanden från olika varumärken.

– Vårt mål är att bli ett Netflix för liveshopping. Ehandel.Live ska vara en plattform för alla som tycker om att shoppa, säger Sanna Thurdin, affärsutvecklingschef på Ehandel, i en kommentar.

LÄS MER: Facebook tar nya kliv inom e-handel 

Ehandel har även inlett ett samarbete med mediebyrån Reach för att dra nytta av deras influencer-nätverk.

– Många större varumärken och kända e-handlare arbetar med influensers i dag. För dem blir Ehandel.Live framförallt en plattform för liveshopping och försäljning. För varumärken och e-handlare som inte har samarbete med influensers kan vi erbjuda en matchmaking-funktion där Reach står för matchning med influensers, säger Sanna Thurdin i pressmeddelandet.

Fler samarbeten med e-handlare, varumärken och influencers ska presentera närmaste tiden, enligt bolaget.

LÄS OCKSÅ: Expertens råd – så vässar du din e-handel 

David Gustavsson

Reporter

david.gustavsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

LRFe-handelLRF Media

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.