Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

torsdag06.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Lotto-filmen gör succé i sociala medier

Publicerad: 16 november 2011, 12:23
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:50

Under den senaste veckan har Lottos reklamfilm ”Farsta forever” delats över 2 000 gånger – överlägset bäst på Dagens Media swedish ads chart.


Med hjälp av Unruly Medias verktyg Viral video chart kan dagensmedia.se lista de reklamfilmer som delats flest gånger i bloggar och sociala medier.

Just nu ligger Lottos senaste reklamfilm ”Farsta forever” i topp med 2036 delningar – bara under den senaste veckan. På en andraplats befinner sig ”Let europe watch”, Svenska spels reklamfilm med Peter Forsberg – på strax över 300 delningar.

– Det känns så klart jättekul, det är bland det bästa betyg man kan få, säger Alexander Elers, ad på King, som ligger bakom Lotto-filmen.

Vilken betydelse tror du delningar har jämfört med antalet visningar?

– Det är svårt att säga. En reklamfilm som delas mycket tror jag att folk tycker är underhållande. Det är de klippen som vinner på nätet. Men jag tror också att det snabbt kan gå inflation i att skicka reklam till varandra. Ju fler människor som delar reklam desto mer less blir man, säger han.

Arbetsgrupp

Svenska Spel:

Kommunikationsansvarig Lotto: Åsa Westin

Varumärkeschef Lotto: Birgitta Bosell Biström

Arbetsgrupp King:

AD: Alexander Elers

Copy: Pontus Ekström

Webbkreatör: Philip Åstmar

CD: Frank Hollingworth

Kundansvarig: Sunit Mehrotra

Projektledare: Lina Söderqvist

Produktionsledare: Lena Ivarsson

Digital projektledare: Sofia Weman

Byråproducent: Markus Ahlm, Colony

Regissör: Jesper Kouthoofd, Kouthoofd Inc.

Producent: Knut Jensen.

Post production: The Chimney Pot

Mediebyrå: Carat

Erik Strömberg

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.