Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

"Lösningen på hur man tjänar pengar på nätet"

Publicerad: 8 April 2010, 04:26
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:55

Sveriges första digitala bloggtidning "Modeflickan" har sett dagens ljus. Den lanseras med en nätbaserad prenumerationsmodell.


– Jag är helt övertygad om att det här är lösningen på hur man ska tjäna pengar på internet, säger grundaren och chefredaktören Camilo Gyllbäck.

Camilo Gyllbäck berättar att man vill positionera sig som en tidning istället för en sajt.

– Dels tycker jag att tidningar är de bästa mediet på att förmedla sånt här och dels vill vi visa att vi konkurrerar med de fysiska tidningarna. Vi vill visa annonsörerna att det här är en digital version av det ni redan annonserar i. Vi vill mäta räckvidd och upplaga istället för att låta KIA-index mäta trafiken säger han.

För tidningens innehåll står bloggare själva, och Camilo Gyllbäck menar att Modeflickan är en slags ”branschtidning” för modebloggsvärlden.

– En tidning av bloggare för bloggare. Den här målgruppen är väldigt bra på viral marknadsföring och vår modell har visat sig fungera extremt bra, säger han.

Tidningsprenumerationen är gratis och även om det från början var planerat att det skulle bli en betaltjänst har man lagt de tankarna åt sidan. Förutom prenumerationer samarbetar man med en rad webbutiker; genom att Modeflickan får tillgång till deras e-postregister får man rabatt på annonser i tidningen.

I utskicken ska man kunna få en direktlänk till tidningen och i höst räknar man med en räckvidd på 100 000. För närvarande har 5 000 börjat prenumerera den dryga månaden tidningen existerat. Finansieringen sker genom annonser och affiliateprogram, som håller på att byggas upp.

– Det är en innovativ lösning. Vi kan inkludera video, ljud och bilder. Från tidningen kan man klicka sig rätt in i en webbutik. Det är ett helt nytt sätt att tjäna pengar på och vi tror att provision från köp kommer stå för två tredjedelar av intäkterna. Vi ska sopa mattan med webbsidorna och den räckvidd som tidningarna har byggt upp under tio år kommer vi nå inom ett eller två säger Camilo Gyllbäck.

Inspirationen kommer från liknande webbtidningar i USA och Storbritannien, och enligt Camilo Gyllbäck räknar man med att lansera sex till åtta bloggtidningar inom två år. Redan i höst lanseras "Modepojken", en manlig motsvarighet till "Modeflickan". Även där kommer man låta bloggare skriva. Att den manliga modebloggsvärlden är så mycket mindre än den kvinnliga ser han inte som ett hinder.

– Där ser vi att det är en lite äldre, köpstarkare målgrupp. Förhoppningsvis kan vi sälja dyrare annonser där.

Camilo Gyllbäck berättar också att fokus nu ligger på en ipad och iphone-app och att man blev ”mycket glad” när det pratades om läsplattan som kandidat till årets julklapp förra året.

Men vad tror du om konkurrensen om ett år, då kanske alla tidningar är digitala?

– Jag är inte så säker på att det blir så. Så länge de har kvar den fysiska varianten kommer de konkurrera med sig själva om de släpper tidningen gratis, och just nu har de en säker affär. Men man ska aldrig säga aldrig, men oavsett kommer vi gå vinnande ur det här. Om fler hakar på visar det att vi tänkt rätt.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.