Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag17.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Lokalmediekoncerner gaddar ihop sig – köper fotbollsrättigheter

Publicerad: 7 Februari 2020, 12:17

Matchbild från Eskilsminne mot Dösjöbro i Division 1 dam förra året.

Foto: Svenska Fotbollförbundet

Mittmedia, NTM, Skånska Dagbladet, Stampen och Gota Media gör gemensam sak och köper tillsammans sändningsrättigheter för en rad divisioner.


Ämnen i artikeln:

StampenGota MediaSkånska DagbladetMittmediaNTMSvenska Fotbollförbundet

Mittmedia, NTM, Skånska Dagbladet, Stampen och Gota Media köper tillsammans sändningsrättigheterna för division 2 och 3 herr samt division 1 dam av Svenska Fotbollförbundet.

Avtalet gäller säsongerna 2020-2022 och innebär exklusiva liverättigheter för samtliga sex serier i division 1 dam, samtliga sex serier i division 2 herr och samtliga tolv serier i division 3 herr. Totalt omfattar rättigheten nästan 3 500 matcher per år. Cirka 200 matcher ska livesändas.

– Det är lite mediehistoria som skrivs nu, då det är fem koncerner som förvärvar denna rättighet tillsammans. Dessa serier går rakt in i hjärtat hos våra lokala användare, säger Mattias Wallström, livesportansvarig på Mittmedia, i ett pressmeddelande.

Håkan Sjöstrand, generalsekreterare på Svenska Fotbollförbundet:

– Fotbollen engagerar på alla nivåer runtom i landet och det känns oerhört roligt att den här satsningen sker inför säsongen. Tillsammans kommer de fem mediekoncernerna kunna erbjuda många timmar av spännande livefotboll som inte tidigare varit möjligt att konsumera i den här utsträckningen. Det känns som en bra utveckling som ligger helt rätt i tiden.

Madeleine Nilsson

Reporter

madeleine.nilsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.