Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag22.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Liv Sandberg till Tiktok

Publicerad: 15 December 2020, 15:01
Uppdaterad: 21 December 2020, 08:02

Liv Sandberg får nyckelposition på Tiktok i Norden.

Foto: Janne Næss

Liv Sandberg lämnar Facebook för att i stället bli nordisk chef för Tiktok.


Ämnen i artikeln:

Tiktok

Sedan hösten 2018 har Liv Sandberg arbetat som head of agency på Facebook. Nu kliver hon i stället på rollen som managing director, global business solutions på Tiktok Norden. 

LÄS ÄVEN: Så utnyttjar annonsörer Tiktok på bästa sätt

Dagens Media har sökt Liv Sandberg för vidare kommentarer kring uppdraget men i ett sms hänvisar hon i stället frågorna till Tiktoks kommunikationsavdelning. Natali Ziv, pr-och kommunikationschef för Tiktok i Europa, återkommer dagen efter per mejl där hon skriver att hon i dagsläget inte kan kommentera saken vidare eller utveckla hur planerna för Sverige ser ut. 

Appen, som ägs av Bytedance, har som bekant fått sig en rejäl användarskjuts under det senaste året, inte minst på grund av corona. Enligt de senaste uppgifterna Dagens Media har från techbolaget Azerion, som har veckovis kontakt med Tiktok, ligger antalet aktiva användare på 2,2 miljoner i Sverige. Denna siffra kan dock ha ändrats då uppgifterna är från juni i år. 

LÄS MER: Uppgifter: Ingen förlängd tidsfrist för Tiktok

Liv Sandberg har tidigare arbetat hela 20 år inom mediebyrån Starcom. Innan hon gick över till Facebook var hon vd för byrån. 

Tiktok mot världen – hela serien

Del 1: Ola Andersson: Så blev Tiktok appen alla techbolag vill kopiera 

Del 2: Ola Andersson: Tiktok – en storpolitisk maktfaktor 

Del 3: Ola Andersson: Därför hamnade Tiktok i den amerikanska skottgluggen 

Del 4: Ola Andersson: Så hamnade Bytedance i återvändsgränden

Del 5: Ola Andersson: Har Tiktok passerat sitt bäst före-datum? 

 

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Tiktok

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.