Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Liv Sandberg: Önskar att fler annonsörer hittar tillbaka till lekfullheten 2022

Publicerad: 29 december 2021, 07:12

Tiktoks Liv Sandberg vill se mer transparens från mediebolag och mer lekfullhet i annonsörers kommunikation nästa år.

Foto: Sarsmis / Tiktok

Tiktoks Nordenchef Liv Sandberg tycker att det egna bolagets etablering i Norden var årets största branschhändelse. Nästa år hoppas hon på mer transparens kring datainsamling: ”Alla vi aktörer inom mediebranschen bär ett stort ansvar”, säger hon.


Ämnen i artikeln:

Mediebranschen summerar 2021Liv SandbergTiktok

Enligt tradition avslutar Dagens Media året med en enkät där tongivande personer i branschen reflekterar kring året som varit – och det som komma skall.

Vilken var den viktigaste branschhändelsen 2021?

– Det kanske låter som ett inifrån och ut-perspektiv, men jag vill hävda att det faktum att vi på Tiktok etablerat oss i Norden är en av de största branschhändelserna. Nu har vi bara skrapat på ytan, men jag är så tacksam över mottagandet från både allmänheten och mediesfären. Vi rekryterar i rasande fart för att kunna möta efterfrågan och leva upp till vår ambition att som ett andra generationens techbolag vara tillgängliga och transparenta. Både mot vårt community och alla de annonsörer som söker sig till plattformen.   

Vem i branschen förtjänar att hyllas lite extra efter året?

– Jag vill faktiskt hylla alla de fantastiska personer som gör den digitala världen till en soligare plats. De som fokuserar på att sprida glädje, underhålla och motverka fördomar. Tyvärr försöker alltför många splittra och söndra. Så jag vill varje dag, varje år hylla de som bygger gemenskap. 

Vad är ditt personliga nyårslöfte?

– Mitt nyårslöfte är att oftare ta en paus. Jag ska inte sticka under stol med att etableringen i Norden tidvis har varit hektisk. På mindre än ett år har vi rekryterat över 50 personer och lyckats bygga upp en fantastisk organisation. Även om vi bara börjat kan jag nu med tryggheten från mina kolleger oftare stänga av jobbet och fylla på med energi och inspiration för att fortsätta blicka framåt. 

Vilka frågor blir avgörande för branschen 2022?

– Jag önskar att 2022 blir ett år då fler annonsörer hittar tillbaka till lekfullheten och experimentlusten för att nå ut med sin kommunikation och bygga sina varumärken på ett autentiskt sätt. Ett sätt som tilltalar och väcker känslor. 

– Sedan känner jag att allmänheten kräver och förtjänar mer transparens och ansvar. Transparens genom att bland annat visa vilken information som samlas in, hur den används och hur den delas. Ansvar i form av att säkerställa att människor känner sig trygga. Detta är för mig en otroligt viktig fråga. Alla vi aktörer inom mediebranschen bär ett stort ansvar. 

LÄS ÄVEN: Tiktok kopplar greppet om Norden – här är planen 

Janne Naess

Reporter

janne.naess@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.