Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Digitalt presenteras av:

Lisa Kjellqvist: "Doft är svårt att uttrycka och förstå"

LÖRDAGSINTERVJUN. Lisa Kjellqvist, tidigare marknadschef på Viaplay, gjorde en helomvändning och tog klivet in på parfymmarknaden. För Dagens Media berättar hon om utmaningarna med att kommunicera kring ett ämne som saknar språk.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Publicerad: 09 April 2016, 07:00
Uppdaterad: 08 April 2016, 15:24

Ämnen i artikeln:

ViaplayMTG

Bild 1/3  Lisa Kjellqvist med doftrör från Sniph.

Lisa Kjellqvist lanserade Sniph.com i december förra året, och klev därmed in på vad hon upplever som en växande marknad i Sverige.

– Jag har klurat på Sniph länge, och i grund och botten handlar det om hitta en lösning för att kunna välja parfym, när man inte är helt säker på doften, säger hon till Dagens Media.

Lisa Kjellqvist lämnade sin roll som marknadschef på Viaplay för cirka ett år sedan, och kallar MTG en fantastiskt läroplats för att bygga bolag och våga agera snabbt när det gäller. Därifrån fick hon även med sig Mattias Tengblad och Emil Angervall.

Doftintresset har hängt med hela livet, och i takt med att Lisa Kjellqvist allt oftare fick agera parfymcoach åt vänner och bekanta, växte idén om en prenumerationsbaserad parfymtjänst där kunderna får parfymprover i rör hemskickade till sig utifrån ett valt tema, som kunde sänka svenskarnas tröskel till att våga prova nya dofter.

– Eftersom att jag varit doftintresserad sedan barnsben har jag lagt märket till att svenskarna generellt fortfarande tycker att det är svårt med doft, och tänkt att det måste finnas något enklare sätt att låta folk närma sig det, säger Lisa Kjellqvist.

Trots att hon trodde starkt på sin idé, medger hon att det var spänt vid lanseringen.

– Ja, det klart, jag har ju satsat mycket tid på Sniph och det kostar ju pengar att dra igång en verksamhet. Men vi valde att snabbt få ut tjänsten på marknaden, istället för att ägna tid åt att produktutveckla i ett år. Det värsta som kan hända är att ingen bryr sig, det är en entreprenörs mardröm. Men Sniph mottogs väldigt väl från första början och vi nådde våra första pilotmål.

Hur har ni jobbat med att få ut Sniph?

– Jag har jobbat primärt med säljdrivande marknadsföring på MTG, så här gällde det för mig att kavla upp ärmarna och inse att jag är entreprenör och inte längre har ett team av reklam- och mediebyråer att luta mig mot. Inför lanseringen av Sniph började jag bearbeta bloggar och journalister på parfym- och skönhetsnischsidan, och lyckades där få ett jättefint genomslag. Sniph är en produkt som är som gjort för influence marketing.

Vad finns det för utmaningar vad gäller parfym från marknadsföringssidan?  

– Det finns inget språk för doft, så däri ligger en grundläggande utmaning i och med att doft är svårt att uttrycka och förstå. Vi heter just Sniph (som uttalas ”Sniff”) för att vår filosofi består i att du måste sniffa på parfymen för att verkligen veta vad du själv tycker. Det går inte att göra något veckomagasinsquiz för att komma fram till vad som passar dig doftmässigt.

Lisa Kjellqvist menar att hon på senare år märkt av ett trendbrott i svenskarnas doftpreferenser, vilket blir tydligt inte minst i vilka typer av tema kunderna väljer att prenumerera på från Sniph.

– Jag trodde att kategorin ”avant garde”, som innehåller de lite svårare, mer nischade dofterna, skulle vara det minst populära. Men det har faktiskt visat sig vara den mest valda, vilket är jätteintressant och säger en hel del om att svenskarna vågar ta klivet mot att välja lite mer komplicerade dofter.

Mycket, säger hon, har svenska parfymmärket Byredo och grundaren Ben Gorham, bidragit till att sätta doft ”top of mind” i Sverige.

– Parfymkulturen i Sverige och våra doftpreferenser anses utifrån ett internationellt perspektiv som väldigt ”efter”, om man jämför med exempelvis Frankrike. Att vårt intresse för doft nu ser ut att börja utvecklas, kan vi bland annat tacka de svenska märkena Byredo och Agonist för.

Hennes ambition med Sniph är att bli den naturliga platsen för konsumenterna att vända sig till för att söka och upptäcka sin nästa doft.

Trots det första positiva mottagandet har vägen ditåt inte varit helt utan hinder.

Ungefär en månad efter lanseringen började kritik mot den nya tjänsten cirkulera i bloggar och sociala medier, som bland annat handlade om att Sniph inte är auktoriserade återförsäljare av parfymvarumärkena och att det finns oklarheter kring hur dekanteringsprocessen, alltså när dofterna öppnas från sin originalförpackning och packeteras om, ser ut.

–  Vi tar doft och vår tjänst på stort allvar, och är noga med att handla från seriösa återförsäljare som vet vad de håller på med. Att själv vara auktoriserad vore fantastiskt, men det är inget krav för att få hantera parfymer, utan en etikett som skapats av de stora etablerade aktörerna i branschen, säger hon och fortsätter:

– Det är lång resa för ett nystartat företag att bli auktoriserad. Vi väljer att handla våra dofter från butiksledet och fokuserar på att ge fler personer en chans att uppleva dem. Vi är i dialog med flera av de stora varumärkena och skulle någon inte vilja att vi hanterar deras dofter, så gör vi såklart inte det.

Kan du förstå kritiken mot hur ni ompaketerar dofterna?

– Jag förstår att man kan ifrågasätta det, men vi har tillfrågat labb och toxikologer för att säkra att det inte sker något med dofterna när de ompaketeras. Flera parfymtillverkare säljer själva parfymer som förutsätter dekantering från större flaska till mindre, likt den tjänst Sniph tillhandahåller.

Lisa Kjellqvist menar vidare att man är väldigt transparent på sin sajt om vilka Sniph är: att man är en oberoende aktör som inte har några avtal med varumärkerna.

– Det är olyckligt att vi har bemötts med den här kritiken, eftersom det enda vi vill är att skapa en bättre, roligare parfymkonsumtion. Jag om någon är mån om hur dofter ska hanteras.

I februari valdes Sniph in i Stockholm Innovation & Growth (STING) acceleratorprogram för nya internetbaserade företag, som hjälper nya entrerenörer att sätta fart på tillväxten.

Lisa Kjellqvist säger att hon ser positivt på framtiden.

– Det betyder jättemycket för oss och har bland annat gett oss möjlighet att få coaching till nya kampanjer och lära oss ännu mer om kunder och efterfrågan. Nu är jag i det läget att jag i princip ringer upp alla våra kunder för att få koll på hur de upplever tjänsten, så att vi kan slipa på alla detaljer och även göra helomvändningar i vissa lägen.

Närmast i tiden ligger att utveckla tjänsten så att den även inkluderar herrdofter.

– Det är definitivt en av de vanligaste frågorna vi får just nu, och någonting spännande att testa framåt.

Ämnen i artikeln:

ViaplayMTG

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.