Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt presenteras av:

Linkedin väljer IDG för säljet

Publicerad: 22 Juni 2010, 06:40
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:46

Linkedin satsar på lokal förankring i Sverige och anlitar IDG som försäljningspartner.


Ämnen i artikeln:

IDGLinkedin

– Det är fantastiskt roligt eftersom Linkedin är ett av de stora varumärkena på internet. Det är en häftig annonskanal som är lite oupptäckt eftersom det inte har funnits någon lokal representation, säger Fredrik Bernsel, försäljningschef på IDG.

Likedin är ett yrkesorienterat socialt nätverk med 70 miljoner medlemmar globalt varav ”flera hundratusen” i Sverige. IDG blir exklusiv försäljningspartner och ska sälja alla annonser för den svenska marknaden.

Bland annonsformaten finns banners, textlänkar, interaktiva format där annonsören kan ställa frågor och utskick till medlemmarnas inkorg. IDG kommer också att sälja kreativa lösningar för sajten.

– I den här typen av nätverk vill folk ange sin detaljerade yrkesprofil, som sedan används för målgruppsstyrning. Inom jobbannonsering kan man till exempel styra annonseringen på bransch, titel och tidigare erfarenheter, säger Fredrik Bernsel.

IDG driver sedan tidigare ett 30-tal varumärken inom it, teknik, miljö och affärer. Bolaget bildar nu ett säljteam för Linkedin och ska anställa två till tre nya säljare.

– Det finns en tydlig koppling mellan våra bolag. Vi är också är starka inom B2B, framför allt inom it, så det går att hitta lite synergieffekter när det gäller sampaketering för bland anant it-sidan, säger Fredrik Bernsel.

Synnöve Almer


Ämnen i artikeln:

IDGLinkedin

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev