Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Digitalt presenteras av:

Like.tv lanserar synkroniserad reklam

Fyra av fem svenskar använder en andra skärm, vilket är något som Like.tv och MTG TV tar fasta på när de lanserar synkroniserad tv-reklam.

Helen Preutz


Publicerad: 24 Juni 2013, 09:09
Uppdaterad: 06 December 2015, 13:41

Ämnen i artikeln:

UnileverLike.tvMTG TV

Du tittar på tv med mobilen bredvid dig. När tv-reklamen sätter igång lyssnar en server av ljudet och matchar det med erbjudanden i mobilen.

Science fiction? Nej, det är Like.tv:s och MTG TV:s nya tjänst för synkroniserad tv-reklam.

– Statistiken visar att en av fem tittare letar aktivt efter mer information om de produkter som annonseras i tv. På det här sättet kan vi kombinera styrkan från tv-mediet med interaktiviteten hos tittarna, berättar Jacob Olsson, produktägare för Like.tv för Dagens Media.

Förenklat fungerar tekniken genom att servrarna känner av hur många som tittar på respektive kanal. De som är inloggade på Like.tv får synkroniserade erbjudanden i sin mobil eller surfplatta.

– Vi har jobbat med det här sedan i julas och är stolta över att kunna presentera resultatet.

Enligt Jacob Olsson är den nya tekniken något som det är stor efterfrågan på bland annonsörerna. Han tror även att tjänsten kommer att uppskattas av tittarna.

– Det får aldrig vara störande för användarna. Så länge det presenteras på ett användarvänligt sätt tror vi att tittarna vill ha det.

Första kunden ut är Unilever med en kampanj för Milda som kommer att visas i TV3, TV6 och TV8 efter sommaren. Inför lanseringen har Like.tv gått ut brett för att bygga en stabil användarbas.

TNS-Sifo släppte nyligen siffror att 79 procent av svenskarna använder en andra skärm. I yngre målgrupper är siffran ännu högre.

Mediavisions siffror om att 2,3 miljoner svenskar tittar på tv och surfar samtidigt varje dag.

Vi kollar på vår mobiltelefon i snitt 150 gånger per dag och digital natives (under 30) växlar fokus mellan olika skärmar 27 gånger per timme.

Ämnen i artikeln:

UnileverLike.tvMTG TV

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.