Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Logga in


Digitalt presenteras av:

Life of Svea köper Loppigruppen

Publicerad: 11 Juni 2019, 12:43

I samband med köpet säljer Loppigruppens vd och ägare Katarina Bergegård sina aktier i bolaget för att istället bli marknads- och affärsutvecklingschef på Life of Svea.

Foto: Banfa Jawla

Kort efter uppköpet av Nyheter24 köper Life of Svea även upp Loppigruppen. ”Köpet är ytterligare en viktig pusselbit”, säger Life of Sveas vd Peter Scheffer, till Dagens Media.


Ämnen i artikeln:

Nyheter24Life of SveaPeter Scheffer

Det var i mitten av maj som mediehuset Life of Svea köpte upp nyhetssajten Nyheter24. 

Nu står det klart att Life of Svea även köper upp Loppigruppen med sajter som myshowroom.se, vimedbarn.se och loppi.se. Dessutom arbetar bolaget med influencers marketing och tar fram koncept för att nå kvinnor med barn i åldrarna 20-45 år. 

Enligt Life of Svea omsätter bolaget, tillsammans med Nyheter24 och Loppigruppen,  över 110 miljoner kronor. 

– Det är grymt spännande och kul. Alla är verkligen på internt och man ser möjligheter med kompetensen som finns över gränserna, säger Peter Scheffer, vd på Life of Svea, till Dagens Media och forsätter:

– Köpet är ytterligare en viktig pusselbit där jag känt att vi behöver lite mer kraft inom, framför allt influencer marketing men även inom content som Loppigruppen är duktiga på. 

Enligt Peter Scheffer kommer Life of Svea, Loppigruppen och Nyheter24 tillsammans nå 4 miljoner unika (webbläsare) i veckan i målgruppen kvinnor 20-45 år. 

– Vi blir så stora att vi kan vara huvudmedia för många aktörer som vill nå den här målgruppen. 

Tanken är att man ska bygga ihop organisationerna för att kunna ge ett helhetserbjudande till annonsörer. Vad prislappen landade på vill Peter Scheffer inte avslöja. 

I samband med uppköpet blir Loppigruppens vd och ägare, Katarina Bergegård, istället marknads- och affärsutvecklingschef på Life of Svea. I oktober ska samtliga bolag flytta till gemensamma lokaler och Peter Scheffer säger att uppköpen inte kommer innebära några personalförändringar. 

Vad blir nästa steg?

– Att bygga ihop erbjudandet och organisationen, där nya beslutsvägar måste sättas. Vi blir runt 40 till 45 personer som nu ska ihop på ett bra sätt, så mycket tid kommer gå åt till det. 

Ni har köpt upp två bolag på kort tid, vad kommer bli mest utmanande?

– Att skapa effektiva processer och se till att kunderna upplever att de får en väldigt enkel och smidig process genom oss, det måste vi säkerställa.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.