Få hela storyn
Starta din prenumeration
Digitalt
Publicerad: 14 september 2010, 04:16
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:39
Tillsammans med Great Works skapar Libresse sajten Firstipedia.
På Firstipedia kan unga tjejer få stöd när de ska ta sig an klassiska tonårsproblem. På hemsidan finns information och stöd kring allt ifrån den första kyssen, det första förhållandet, första jobbet, första festen och den första mensen.
– Det här är ett långsiktigt initiativ. Besöken på vanliga sajter minskar och man är ute på sociala nätverk istället. Vi vill vara där tjejerna finns, säger Margareta von Renteln, webbansvarig på Libresse Norden.
Tanken är att målgruppen själv ska bidra med innehåll genom att stötta varandra. Till hjälp har Libresse också kända ansikten som Linda Skugge (Vulkan), Kristin Zetterlund och Parisa Amiri (Nöjesguiden), Sarah Meurle (skateboardproffs), Emma Svensson (grundare av Rockfoto / chefredaktör på Radar Magazine) samt Lina Thomsgård (Rättviseförmedlingen), som fungerar som experter som användarna kan ställa frågor till.
I satsningen ingår även fonden Girls1st, där tjejer kan söka pengar till att testa något nytt. Redan nu hjälper Libresse 19-åriga Jennie Adén så att hon kan gå Kulturamas fotolinje.
– Allt bygger på att få tjejer att testa nya saker eftersom när man känner att man klarar av något så ökar självförtroendet.
Sajten lanseras i början av oktober med en stor bannerkampanj. Dessutom ska Libresse sponsra Kenza & Tyra Show.
– Vi vill bygga mer emotionella kopplingar till vårt varumärke. Libresse ska inte bara vara ett tråkigt mensskydd man köper, utan man ska verkligen gilla produkterna och tycka att vi står för ett mervärde.
Strateger: Saher Sidhom, Magnus Wålsten och Mårten Ekenberg
Projektledare: Louise Karlander
Produktionsledare: Caroline Deas Ehrnvall
Kreatörer: Ingrid Sydow och Kalle Wahlström
Design: Jimmy Poopuu och Erik Nygren
Flash: Fredrik Karlsson och Ellen Sundh
Animering: Martin Löfqvist
Redaktör: Susanne Möller
Interaktionsdesign: inUse
Illustrationer: Team Hawaii (Nu Agency) och Jennie Arvenäs (Agent Molly & Co)
Copy (step-by-step guide): Emi Gunér
Design: Konst och Teknik
HTML: Cloudo
Ljud: Red Pipe
PR: Prime
Media: Carat