Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Ledarredaktionen för Aftonbladets "succésiffror" sågas

Publicerad: 10 Oktober 2013, 07:48
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:31

Aftonbladet överdriver sina framgångar på Facebook. Det hävdar Timbros Andreas Johansson Heinö.


Ämnen i artikeln:

Aftonbladet

Enligt Aftonbladet själva är tidningens ledarredaktion 12 gånger större än den samlande konkurrensen på sociala medier.

Nu går den Timbro-anslutne statsvetaren Andreas Johansson Heinö till attack mot siffrorna.

Detta i en artikel på SVT Debatt, där Andreas Johansson Heinö skriver att Aftonbladet kraftigt överdriver sina siffror, bland annat genom att räkna rasistiska kommentarer som delningar.

" Aftonbladet berättar att deras delningar på ledarsidan är enormt många fler än konkurrenternas tillsammans. Hemligheten finns i öppna kommentarsfält. Men varje ”like” blir en delning på Facebook, också när det är rasistiska kommentarer som genererar likes. Aftonbladet gör uppenbarligen bedömningen att detta är ett pris värt att betala", skriver Andreas Johansson Heinö.

Han menar också att Aftonbladets siffror drivs upp av läsarkommentarer och andra läsares gillande av dessa kommentarer.

" Eftersom Aftonbladet är den enda större dagstidning i Sverige som använder Facebooks kommentarsfältsfunktion på den egna hemsidan får detta av allt att döma dramatiska effekter på detta redan uppblåsta mått, samtidigt som redaktionen tillskriver måttet stor vikt. Resultatet är att de siffror Aftonbladet hänvisar till för att bekräfta sin enorma dominans i sociala medier saknar tillförlitlighet", skriver han.

Dagens Media har sökt Aftonbladets Karin Pettersson.

Gustav Thunander

Ämnen i artikeln:

Aftonbladet

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.