Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Latinamerika lyfter reklammarknaden

Publicerad: 14 Mars 2012, 09:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:29

Mediebyrån Zenith skriver upp sin prognos över de globala medieinvesteringarna.


Reklamköpen kommer globalt att öka med 4,8 procent i år, enligt Zenith.

Därmed skriver man upp sin prognos från i december, som spådde att investeringarna skulle öka med 4,7 procent.

Framför allt är det tillväxten i Latinamerika som bidrar till optimismen, skriver Zenith i sin prognos. Där kommer investeringarna öka med 9,2 procent istället för tidigare 6 procent.

Zenith är dock inte lika hoppfulla när det gäller Västeuropa. Tillväxten skrivs ned från 2 procent till 1,5 procent – och därmed har Västeuropa den lägsta tillväxttakten av alla regioner.

USA är fortfarande världens absolut största reklammarknad, men år 2015 tror Zenith att Kina passerar Japan, som ligger tvåa. År 2014 har samtidigt Ryssland slagit sig in på tio-i-topp-listan, enligt prognoserna.

IRM spår att den svenska marknaden tappar 0,1 procent under 2012.

Advertising expenditure by region

Major media (newspapers, magazines, television, radio, cinema, outdoor, internet)

US$ million, current prices. Currency conversion at 2010 average rates.

 

2010

2011

2012

2013

2014

North America

161,706

164,655

170,662

177,224

185,794

 

 

 

 

 

 

Western Europe

100,521

101,952

103,519

106,176

109,232

 

 

 

 

 

 

Asia/Pacific

116,283

123,702

132,881

142,921

154,783

 

 

 

 

 

 

Central & Eastern Europe

23,464

25,349

27,003

29,451

32,363

 

 

 

 

 

 

Latin America

32,469

35,614

38,874

42,066

45,707

 

 

 

 

 

 

Middle East & North Africa

4,881

4,155

4,198

4,313

4,412

 

 

 

 

 

 

Rest of world

10,731

11,419

12,197

13,263

14,596

 

 

 

 

 

 

World

450,055

466,847

489,335

515,414

546,887

Source: ZenithOptimedia

Major media (newspapers, magazines, television, radio, cinema, outdoor, internet)

Year-on-year change (%)

 

2010 v 09

2011 v 10

2012 v 11

2013 v 12

2014 v 13

North America

2.7

1.8

3.6

3.8

4.8

of which USA

2.3

1.6

3.6

3.8

4.8

 

 

 

 

 

 

Western Europe

5.1

1.4

1.5

2.6

2.9

 

 

 

 

 

 

Asia Pacific

10.7

6.4

7.4

7.6

8.3

excluding Japan

19.2

11.7

9.9

10.6

11.2

 

 

 

 

 

 

Central & Eastern Europe

7.1

8.0

6.5

9.1

9.9

 

 

 

 

 

 

Latin America

18.8

9.7

9.2

8.2

8.7

 

 

 

 

 

 

Middle East & North Africa

7.7

-14.9

1.0

2.8

2.3

 

 

 

 

 

 

Rest of world

14.5

6.4

6.8

8.7

10.1

 

 

 

 

 

 

World

6.8

3.7

4.8

5.3

6.1

Source: ZenithOptimedia

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.